responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : مقالات اصولي المؤلف : موسوی بجنوردی، محمد    الجزء : 1  صفحة : 57
نيز يقينا درباره اين أمر مى گويد[ ( حسن]) , و در موردى هم كه به[ ( ينبغى تركه ]) رسيديم , شارع مقدس نمىآيد بر خلاف تمام آراى عقلاء حكم كند . بنابراين ,ملازمة ثابت است . بتعبير ديگر اراده تشريعية ذات بارى تعالى نمى تواند برخلاف اراده تكوينيه او در انسانها كه همان فطرت است باشد و عقلاء بماهم عقلاء بر اساس فطرتشان حكم مى كنند , و بر همين اساس در همه اعصار و امصار اختلاف در رأى در اين چنين احكام پديد نمىآيد .

نكته مهم آن است كه در جايى كه آراى محمودة است و تطابق آراى عقلاست اختلافى نيست , يعنى همه آن را قبول دارند , همه امم , در تمامى قرون و اعصار و امصار , بر اين معنى اتفاق نظر دارند كه[ ( العدل حسن]) , و در تمامى آراى عقلا هم تطابق هست كه[ ( الظلم قبيح]) و[ ( ينبغى فعله]) و[ ( ينبغى تركه]). اما بايد ديد آيا امر و نهى شارع در اين قسم[ ( ينبغى فعله]) و[ ( ينبغىتركه]) امر و نهى مولوى است يا امر و نهى ارشادى . مثلا , در ﴿ اطيعوا الله و اطيعوا الرسول و اولى الامر منكمأمر بطور صيغه أمر حاضر وارد شده است . سؤال اين است كه : ﴿ أطيعواالله أمر مولوى است يا ارشادى ؟ اگر[ ( قرآن]) نمى گفت ﴿ أطيعواالله , آيا در اينجا تطابق آراى عقلاء نبود ؟ آيا اين أمر جزء آراى محموده نيست ؟ پاسخ اين است كه : مسلما اين أمر أظهر و أجلاى آراى محمودة و أظهر و أجلاى تطابق آراى عقلاست , از باب شكر منعم و فطرى است و قهرا حكم كافه عقلاست . پس , در رتبه سابقة بر اين أمر تطابق آراى عقلاء بر[ ( أطيعوالله]) است , و [( أطيعوالرسول]) نيز به ملاك اطاعت از خدا و بازگشت به همان ملاك و در[ ( أولى الامر منكم]) نيز .

بنابراين , أمر مذكور قهرا مى بايست ارشادى باشد , يعنى ارشاد به[ ( ما حكم به العقلاء]) , چون , در غير اين صورت , تحصيل حاصل لازم مىآيد . اين اطاعت قبلا حاصل است و جزء آراى محمودة است .

چنانچه بخواهيم به ضابطه كلى اشاره كنيم , بايد بگوييم كه هر جا شارع وارد باب[ ( مستقلات عقلية]) مى شود , اين باب جزء آراء محمودة است و ناگزير بايد آن را حمل بر تأكيد كرد و گفت اين مطلب[ ( تأكيدا لما حكم به العقل])است , لا تأسيسا . زيرا معناى تأسيس آن است كه چيزى تازه باشد . أما در اين

اسم الکتاب : مقالات اصولي المؤلف : موسوی بجنوردی، محمد    الجزء : 1  صفحة : 57
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست