به فلان سن رسيد بايد به سربازى برود , حكم ناظر به نفس طبيعت و عنوان
است و نظر به أفراد خارج ندارد . به تعبير ديگر , جعل احكام و قوانين به
طور قضيه حقيقيه است . در خطابات به پيغمبر اكرم ( ص ) نظر خاصى به
ايشان نبوده ,بل از باب آن استكه پيامبر نيز أحد المكلفين است : خطاب به
طور عمومى وقانون به طور كلى است , و زمان و مكان در آن مطرح نيست . پس
, موضوع ايناشكال از ميان مى رود و مطلب به اينجا بر مى گردد كه ظواهر
مطلقا حجت است چه ظواهر الفاظ اشخاص عادى باشد يا خبر واحد و يا كتاب
عزيز .
4 . نسبت سنت به كتاب و قابليت تخصيص عام كتابى به خبر واحد
الف . نسبت سنت به كتاب كه أولا و بالذات مبدأ قانونگذارى و مصدر تشريع أحكام شرعية است چيست ؟
اول . مى توان گفت كه سنت بيانگر و مبين و مفسر كتاب است ,
يعنى مجمل آن را تفسير مى كند . رواياتى در باب كيفيت صلات , اركان و
شرايط صلات و انواع و اقسام و اوقات آن وارد شده است , و در زكات
مقدار , حد نصاب , مستحقان ,شرايط مستحقان و كيفيت تقسيم زكات را بيان
مى كند . در واقع , اصل صلات و زكات در كتاب هست :﴿ و أقيموالصلوة و آتواالزكوة]) ﴾ [10] . بعضى از روايات نيز عام كتاب را , مثلا ﴿ يوصيكم الله فى أولاد كم للذكر مثل حظ الانثيين ﴾
[11] , تخصيص مى زند به[ ( لايرث القاتل]) . يعنى اگر يكى از أولاد
مورث قاتل بود , از حكم اين آيه خارج مى شود و ارث نمى برد . همچنين ,
در اطلاق آيه ﴿ والسارق و السارقه فاقطعوا أيديهما جزاء بما كسبا . . . ﴾ احاديثى كه نحوه قطع يد را معين مى سازند اطلاق مذكور را مقيد مى كنند .
دوم . احتمال آن است كه سنت نسبتش به كتاب حالت تأكيد باشد[ . ( قرآن])مى فرمايد : ﴿ و أقيموا الصلوة﴾ در روايات نيز آمده است كه صلات واجب است[ . ( قرآن]) مى فرمايد ﴿ كتب عليكم الصيام كما كتب على الذين من قبلكم﴾ [13] , در روايات نيز همين معنى هست[ . ( قرآن]) مى فرمايد : ﴿ و لله على الناس حج البيت من استطاع اليه سبيلا﴾[14] , در روايات نيز آمده است كه[ ( يجب عليه الحج]) . شرب خمر و شهادت