responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : مقالات اصولي المؤلف : موسوی بجنوردی، محمد    الجزء : 1  صفحة : 168
آزادى بنده كافر است . اگر نهى نفسى باشد اين دو با هم قابل جمع نيستند , وناچاريم يا از ظهور مطلق در اطلاق رفع يد بكنيم و يا از ظهور نهى در تحريم رفع يد كنيم . و چون ظهور مطلق در اطلاق ظه . ور تعليقى است نه تنجيزى , و معلق است بر عدم بيان و نيامدن قرينه بر مراد و كافى است در قرينيت و بيانيت ,ورود مقيد , يعنى وقتى مقيد آمد بيان و قرينه آمده است , بنابراين ,أصالة الظهور در طرف مقيد بر أصالة الظهور در طرف قرينه است . و چون ظهورمقيد در تقييد ظهور تنجيزى است و قهرا بر ظهور مطلق در اطلاق ( كه ظهورش تعليقى است ) ورود دارد , به همين جهت است كه أصلا موضوعش را از بين مى برد , و اين معناى حمل مطلق بر مقيد است كه رفع يد از ظهورش در اطلاق و حملس به اراده مقيد است .

به بيان ديگر , اطلاق بدلى در ناحيه مطلق اقتضا دارد كه ما صرف الوجود ازطبيعت را براى هر فردى از افراد و بر هر خصوصيتى از خصوصيات فرديه آن طبيعت تطبيق كنيم . لهذا , مى گوييم كه مكلف در مقام امتثال تخيير عقلى داردكه صرف الوجود را بر هر فردى و بر هر خصوصيتى از خصوصيات فردى آن طبيعت تطبيق كند . اگر اين طور باشد , مانعى براى تطبيق و معلق بودن بر عدم مجئى قرينه اى بر خلاف و عدم مجئى بيانى بر مراد نمى باشد . نهى تحريمى كافى استبراى آنكه بيان و قرينه باشد بر عدم امكان تطبيق صرف الوجود به فردى كه مورد نهى قرار گرفته است و مثل نهى در عبادت مى شود .

7 . مطلق و مقيدى كه نسبت به يكديگر مثبت هستند

اگر مطلق و مقيد , هر دو , مورد امر واقع شدند و مثلا گفته شد[ ( أعتق رقبة])كه مطلق است , چه رقبه كافره و چه مؤمنه , سپس در دليل ديگر گفته شد كه[ ( أعتق رقبة مؤمنة]) كه مقيد به خصوص رقبه مؤمنه مى شود , در اينجا گاه ذكر سببدر هر يك از اين دو مى شود و گاه ذكر سبب در هر دو نمى شود . و در دليلى هم كه ذكر سبب مى شود گاه در هر دو وحدت سبب وجود دارد , مثل آنچه در يك دليل بيان شده است[ : ( ان ظاهرت فأعتق رقبة]) : اگر ظهار كردى , كفاره اش عتقرقبه است و اين بيان مطلق است . در دليل ديگر نيز آمده است كه[( و ان ظاهرت

اسم الکتاب : مقالات اصولي المؤلف : موسوی بجنوردی، محمد    الجزء : 1  صفحة : 168
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست