اسم الکتاب : تاريخ تحليلي اسلام المؤلف : نصیری رضی، محمد الجزء : 1 صفحة : 219
وضعيت فكرى و فرهنگى اين دوران
در اين دوره، جامعه مسلمانان با مسائل بسيارى روبهرو بود; مسائلى
كه هريك مىتوانست بهگونهاى در تغيير مفاهيم اسلامى مؤثر باشد.
نيرومندشدن نهضت ترجمه بهويژه برگردان منابع فلسفى، گسترش مجادلات كلامى،
سربرآوردن مشايخ صوفيه، شكلگيرى زاهدان و قلندران وابسته به دستگاه خلافت،
رواج افكار توجيهگرا، قدريهگرى و اعتقاد به جبر، نهضتهاى مسلحانه
مبارزاتى، آرا فقهى مختلف و... گردابى متلاطم ساخته بود و ضرورت قيام مصلحى
از يادگاران رسولخدا (صلى الله عليه وآله) بهطور كامل احساس مىشد;
مصلحى كه حق را در سطح مسائل نظرى و عملى، پاس دارد تا جريانهاى فكرى،
فلسفى و... آن را تيره نسازد.
منطق مسلح و نهضت فكرى پيروز
براى انجام هر عملى بايد به آن احساس نياز كرد. اگر ملتى نياز درونى
بر ضرورت اصلاح را احساس نكند، هرگز سوى اصلاح، تلاش و ايثار گام
برنمىدارد. امام باقر (عليه السلام) با شناخت كامل وضعيت زمان خود در جهت
ساختن اساس فكرى جامعه و پايهگذارى نهضتى علمى، فقهى، فلسفى و كلامى تلاش
كرد. او اين نهضت را نياز ضرورى جامعه مىدانست و سازماندهى آن را وظيفه
الهى خود بهشمار مىآورد. لقب شكافنده علوم و گشاينده درهاى دانش كه از
سوى دانشمندان به آن حضرت (عليه السلام) داده شد; بهسبب اين اقدام عملى
اوست.
تبيين نظريه امامت اسلامى بهشكل كامل آن، مبارزه با افكار
توجيهگراى مرجئه، كه از فرط سستى و تنپرورى موضع مشخصى در برابر اشخاص و
حوادث سرنوشتساز تاريخى نمىگرفتند، ايستادگى خردمدارانه و استوار در
برابر جنبشهاى فكرى انحرافى ديگر چون قدريه، كه حسن بصرى مبلغ آن بود و
معاويه را به حكم الهى خليفه مىدانست، بخشى از تلاشهاى امامباقر (عليه
السلام) در مسير اصلاح بنيانهاى فكرى جامعه است.
به اعتراف دانشمندان، امام باقر و امام صادق (عليهما السلام)
تنها پيشواى شيعيان نبودند; بلكه همه مذاهب اهلسنت تحتتأثير انديشه آنان
قرار گرفتند. پايهگذاران چهار مكتب فقهى مهم اهلسنت از سرچشمه جوشان دانش
الهى امام باقر (عليه السلام) بهره بردند و سخنان آن حضرت (عليه السلام)
را بىواسطه و گاه با چند واسطه نقل كردند. ابنحجرهيثمى مىنويسد:
اسم الکتاب : تاريخ تحليلي اسلام المؤلف : نصیری رضی، محمد الجزء : 1 صفحة : 219