responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : تاريخ تحليلي اسلام المؤلف : نصیری رضی، محمد    الجزء : 1  صفحة : 188

كه در عمر 250 ساله امامت معصومان (عليه السلام) ، با آن همه دشوارى‌ها و موانع عينى، يك لحظه چشم‌پوشى از مسؤوليت يافت نمى‌شود; بلكه با آگاهى كامل از موانع و مشكلات جامعه، سراسر درگيرى، مراقبت نشر فرهنگ قرآن، تبديل همه عرصه‌هاى اجتماعى، فرهنگى و جغرافيايى به پهنه نبرد حق و باطل و مقابله جدى با حركت‌هاى انحرافى است.

بررسى رفتار زندگى 250 ساله امامان (عليهم السلام) در آزمون‌هاى عملى جامعه مى‌تواند ما را در درست پيمودن مسير زندگى يارى دهد. زندگى‌سياسى، منش‌اجتماعى و روش‌مبارزاتى ائمه (عليهم السلام) به‌منظور اعتلاى كلمه توحيد و استقرار حكومت الهى، در موقعيت‌هاى مختلف، نه تنها خاطره‌اى ارزنده و شكوه‌مند به‌شمار مى‌آيد; بلكه به‌عنوان درس، اُسوه كامل و تجربه ثبت شده مورد اهتمام جدى همه مناديان نجات انسان و جامعه انسانى است.

‌ با دقت در عملكرد اين اسوه‌ها خواهيم ديد كه در شناخت عينيت جامعه براى نشر صلاح و رستگارى، مهم‌ترين عامل، درك عميق و ديد نافذى است كه بايد يك رهبر از آن برخوردار باشد تا با تدبير مناسب به حمايت و تقويت شايسته حق پرداخته، در برابر شبهه‌انگيزى‌هاى باطل، پاسخى حكيمانه و خردپذير ارائه كند. [1]

نرمش قهرمانانه امام حسن(عليه السلام)

پيشواى دوم جهان تشيّع، امام حسن مجتبى (عليه السلام) كه درشمار پنج‌تن آل‌عبا [2] و همراهان پيامبرخدا (صلى الله عليه وآله) در داستان مباهله [3] جاى دارد، حدود هفت سال از عمر خود را در پرتو تعليمات و الطاف جدّ بزرگوارش به‌سر برد. پس از آن، حدود 30 سال، همراه پدرش زيست و آن گاه ده سال، در دوران سلطنت معاويه، [4] امامت امت را به عهده داشت.

‌ امتيازات فراوان اخلاقى و فضايل انسانى او نزد اهل‌سنت و شيعه مشهور است. سيوطى،


[1] ر.ك: امام در عينيت جامعه ، محمدرضا حكيمى، صص 23 ـ 17.

[2] سوره احزاب، آيه 33.

[3] سوره آل‌عمران، آيه 61‌.

[4] معاويه كه از جانب خليفه دوم عهده‌دار حكومت شام شده بود. در دوران خليفه سوم بيش از پيش موقعيت خود را تثبيت كرد. بعد از حوادث سال چهلم هجرى حكومت سلسله اموى را رسماً بنيان نهاد. حكومت اموى به دو شاخه سفيانى (64 ـ 40 هـ .ق) و مروانى (132 ـ 65) تقسيم مى‌شود.

اسم الکتاب : تاريخ تحليلي اسلام المؤلف : نصیری رضی، محمد    الجزء : 1  صفحة : 188
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست