اسم الکتاب : تاريخ تحليلي اسلام المؤلف : نصیری رضی، محمد الجزء : 1 صفحة : 114
خداوند پيامبر (صلى الله عليه وآله) را ولىّ يعنى متصدى خدمت
برادرانه و سرپرستى مشفقانه قرار داد. رويه حكومت آن حضرت در ايجاد قسط و
بسط عدالت را ملاطفت و برپايه منافع عمومى اعلام كرد [1] و از اصل مشورت در
مشاركت دادن مردم در امور سياسى و اجتماعى نظامى و فرهنگى بهره گرفت. [2]
برهمين اساس بود كه رسولخدا (صلى الله عليه وآله) در اتخاذ مواضع،
نقشههاى نظامى، تدابير سياسى و... مشورت مىكرد. در غزوه بدر به توجيه
متخصصان امر دفاع تغيير موضع داد [3] و در اُحد رأى جوانان را كه اكثريت
داشت بر رأى خود و ديگران ترجيح داد. [4]
و در محاصره احزاب پيشنهاد سلمان فارسى، در حفر خندق و شيوه تدافعى
را بهكار بست [5] پيامبر در پرتو تعاليم اسلام نظام اجتماعى و حكومتى
خود را برپايه تعاون و همكارى دولت و ملت قرار داد. مطرح كردن قانون و قدرت
اجرايى در كنار اخلاق، [6] تعيين شرايط براى مالكيت، مصرف و تصرف در
دارايى، اختلافات مالى و معيشتى را به حداقل ممكن كاهش داد و بهمنظور
جلوگيرى از دست بهدست گشتن ثروت در ميان گروه خاص در كنار مالياتهاى
واجب، نوعى ماليات داوطلبانه ـ صدقه ـ را نيز مورد سفارش اكيد قرار داد.
برقرارى مسابقه فراخ و دائمى بهسوى نيكى و نيكوئىها كه نه به
زمانى خاص محدود مىشد و نه رنگ مكانى معين مىگرفت در پرورش و تربيت فرد و
جامعه آنهم در رقابتى سالم و در ابعاد مختلف سخت مؤثر بود.
تعاليم قرآن با توجه دادن مردم به خدا، حاضر و ناظر دانستن او و
دعوت آنان به پارسايى پيشه كردن از مردمى كه تاراج مال و تملك زن و فرزند
همديگر كار روزمره و سهلى برايشان بود، انسانهايى ساخت كه با همه قدرت بر
تصاحب غاصبانه موجودى ديگران، به آن حرمت مىگذاشت و نه تنها دستبرد به
حقوق انسانها ـ همكيش و غيرهمكيش ـ روا نمىشمردند بلكه دارايى خود را نيز
به همنوعان خود مىبخشيدند. [7]