اسم الکتاب : تاريخ تحليلي اسلام المؤلف : نصیری رضی، محمد الجزء : 1 صفحة : 100
8. اگر فردى از يهود اسلام آورد، از كمك و يارى مسلمانان برخوردار خواهد شد و با مسلمانهاى ديگر تفاوتى ندارد.
9. اگر مسلمانى پيمان بست، حق ندارد پيمان شكن باشد.
10. تنها مرجع اختلافات قضايى، حقوقى و جنايى محمد (صلى الله عليه وآله) است.
11. امضا كنندگان اين پيمان دفاع مشترك از يثرب را به عهده دارند. [1]
ايجاد وحدت سياسى ـ فرهنگى و پيوندهاى اجتماعى ميان مسلمانان
اعم از مهاجر و انصار; ايجاد زمينهها و تحكيم مقدمات تشكيل و تثبيت حكومت
دينى بر محوريت وحى و پيامبرخدا (صلى الله عليه وآله) ; امنيت عمومى و
آسايش روحى و روانى براى كليه ساكنان مدينه; ترسيم خط سير حركتهاى سياسى و
اجتماعى مسلمانان و تبيين مواضع اصولى و مترقّى اسلام در برخورد با
ستمگران، همپيمانان و... برخى از اهداف و پيامدهاى اين منشور تلقى شده
است.
يهوديان
چنانكه در بحث اديان و مذاهب جزيرة العرب اشاره شد، در سرزمين حجاز
قبيلههايى از قوم يهود زندگى مىكردند كه خود را فرزند اسحاق و اسرائيل و
برتر از اعراب مىدانستند. سه قبيله بنىقريظه، بنىنضير و بنىقينقاع
و... در قلعههايى كه در كنار مدينه ساخته بودند، روزگار مىگذراندند.
محققان يكى از علل مهم مهاجرت اين قوم به سرزمين حجاز را مسأله انتظار منجى
موعود و پيامبرى كه عهدين [2] به نام و ويژگىهايش اشاره كرده است،
مىدانند. خداوند متعال در قرآن مىفرمايد: يهوديان و مسيحيان پيامبر اسلام
را مىشناختند. [3]
از آنجا كه روح حاكم بر كيش يهود، نژاد و قوميت است بدينسبب
به مخالفت جدّى با پيامبراسلام (صلى الله عليه وآله) پرداختند. [4]
مخيريق، كه در جنگ احد در ركاب پيامبر (صلى الله عليه وآله) به
شهادت رسيد، يكى از بزرگان و ثروتمندان حقيقت طلب يهود است كه در اولين
ملاقات با پيامبرخدا (صلى الله عليه وآله) به وى ايمان آورد
[1] السيرةالنبوية ، ج2، صص 146 ـ 143; بحارالانوار ، ج 19، صص 111 ـ 110 و فروغ ابديت ، ج 1، صص 385 ـ 377.
[2] عهدين كتاب مقدس يهوديان و مسيحيان است، عهد قديم در برگيرنده
اسفار خمسه تورات و ساير كتب يهوديان و عهد جديد در برگيرنده انجيلهاى
چهارگانه و ساير كتب مسيحيان است.
[3] يعرفونه كما يعرفون ابنائهم . (سوره بقره، آيات 82، 89 و 96)