اين
حديث شريف اگر چه كوتاه به نظر مىرسد، ولى بسيار ارزنده، مفيد و پر مغز است.
ترجمه
مختصر روايت اين است كه در هر تنگنا و فشارى و هر توسعه وگشايشى كه در زندگى فرد
يا افرادى به وجود مىآيد، هم مشيّت و قضا و قدر الهى و هم ابتلا و امتحان خداوند
وجود دارد.
اولًا؛
ظاهر روايت اين است كه هر سه مورد مشيت، قضا و ابتلاى خداوند، هم در صورت قبض و هم
در صورت بسط وجود دارد.
ثانياً؛
عموم روايت، مفيد اين معنا است كه خداوند تبارك و تعالى در تمام تحولات و قبض و
بسطهاى فردى و اجتماعى نقش دارد؛ هم به صورت مشيّت، هم به صورت قضا و هم به صورت
امتحان.
مشيّت
و قضا تنها به ذات مقدس خداوند تبارك و تعالى انتساب دارد و در
[1]. اين درس در جلسه دويست و پانزدهم خارج اصول
معظم له ايراد گرديده است.