تهذيب
نفس، يكى از واجباتى است كه ترك آن در اسلام موجب خسران دنيا و آخرت است، كه از
نظر قرآن كريم و روايات اهلبيت: و نزد علماى اخلاق از اهم واجبات است. از آيات
فراوانى استفاده مىشود كه پاكى، سرچشمه همه فضيلتها و ناپاكى سرچشمه رذالتها
است.
خداوند
متعال در سوره «شمس» پس از يازده سوگند كه نشانگر اهميت مسأله است- مىفرمايد:
[2]. عَنْ أَبِى عَبْدِاللَّهِ جَعْفَرِ بْنَ
مُحَمَّدٍ (ع) قَالَ: إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَهِ نَادَى مُنَادٍ مِنْ
بُطْنَانِ الْعَرْشِ: أَيْنَ خَلِيفَهُ اللَّهِ فِى أَرْضِهِ؟ فَيَقُومُ دَاوُدُ
النَّبِىُّ (ع) فَيَأْتِى النِّدَاءُ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ: لَسْنَا
إِيَّاكَ أَرَدْنَا وَ إِنْ كُنْتَ لِلَّهِ خَلِيفَهً. ثُمَّ يُنَادِى ثَانِيَهً
أَيْنَ خَلِيفَهُ اللَّهِ فِى أَرْضِهِ؟ فَيَقُومُ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلِى
بْنُ أَبِى طَالِبٍ (ع) فَيَأْتِى النِّدَاءُ مِنْ قِبَلِ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ:
يَا مَعْشَرَ الْخَلَائِقِ! هَذَا عَلِى بْنُ أَبِى طَالِبٍ خَلِيفَهُ اللَّهِ فِى
أَرْضِهِ وَ حُجَّتُهُ عَلَى عِبَادِهِ، فَمَنْ تَعَلَّقَ بِحَبْلِهِ فِى دَارِ
الدُّنْيَا- فَلْيَتَعَلَّقْ بِحَبْلِهِ فِى هَذَا الْيَوْمِ لِيَسْتَضِىءَ
بِنُورِهِ وَ لِيَتَّبِعَهُ إِلَى الدَّرَجَاتِ الْعُلَى مِنَ الْجِنَانِ- قَالَ
فَيَقُومُ: أُنَاسٌ قَدْ تَعَلَّقُوا بِحَبْلِهِ فِى الدُّنْيَا فَيَتَّبِعُونَهُ
إِلَى الْجَنَّهِ. ثُمَّ يَأْتِى النِّدَاءُ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ جَلَّ جَلَالُهُ:
أَلَا مَنِ ائْتَمَّ بِإِمَامٍ فِى دَارِ الدُّنْيَا فَلْيَتَّبِعْهُ إِلَى حَيْثُ
شَاءَ وَ يَذْهَبُ بِهِ فَحِينَئِذٍ (يَتَبَرَّأُ الَّذِينَ اتُّبِعُوا مِنَ
الَّذِينَ اتَّبَعُوا وَ رَأَوُا الْعَذابَ وَ تَقَطَّعَتْ بِهِمُ الْأَسْبابُ. وَ
قالَ الَّذِينَ اتَّبَعُوا لَوْ أَنَّ لَنا كَرَّهً فَنَتَبَرَّأَ مِنْهُمْ كَما
تَبَرَّؤُا مِنَّا كَذلِكَ يُرِيهِمُ اللَّهُ أَعْمالَهُمْ حَسَراتٍ عَلَيْهِمْ وَ
ما هُمْ بِخارِجِينَ مِنَ النَّار). (أمالى شيخ مفيد، ص 285، مجلس 34) از امام
صادق (ع) روايت است كه فرمود: هنگامى كه روز قيامت شد، منادى از داخل عرش ندا
مىكند: خليفه خداوند در زمين كجا است؟ داود (ع) برمىخيزد. خداوند عزّوجلّ به او
مىگويد: منظور تو نيستى. اگر چه تو هم خليفه خداوند بودى. بار دوم آن منادى ندا
مىكند: خليفه خداوند در زمين كجا است؟ على بن ابى طالب (ع) برمىخيزد. در آن
هنگام از جانب خداوند ندا مىرسد: اى مردم! اين على خليفه خداوند در روى زمين بود
و حجت او بر بندگانش مىباشد. پس هر كس در دنيا به ريسمان ولايت او چنگ زده، امروز
هم به او متوسل شود تا از نور او روشن گردد و به دنبال او به درجات بلند بهشتى
برود. حضرت فرمود: پس مردمى كه در دنيا به ريسمان ولايت او آويخته بودند
برمىخيزند و به دنبال آن حضرت به بهشت مىروند، سپس از جانب خداوند- جلّجلاله-
ندا مىرسد: هان! هر كس در دنيا به دنبال پيشوايى راه افتاد و از او پيروى كرده
امروز نيز به دنبال او به هر جا كه او بخواهد و ببرد، راه بيفتد. در اين هنگام
«پيشوايان از پيروان خود بيزارى جويند، عذاب را مىبينند و همه اسباب و وسايل از
دسترسى آنان دور و بريده خواهد شد و پيروان مىگويند: اى كاش ما مىتوانستيم به
دنيا بازگرديم تا همانگونه كه از ما بيزارى جستند از آنان بيزارى مىجستيم،
خداوند به اين صورت اعمال آنان را مايه حسرت ايشان قرار دهد و آنان از آتش دوزخ
بيرون نخواهند رفت».