اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل - ط امير العلم المؤلف : فاضل لنكرانى، محمد الجزء : 1 صفحة : 426
الْمَهْرِ
الْمَعْلُوم، پس بدون فاصله وكيل مرد بگويد: قَبِلْتُ لِمُوَكِّلى هكَذَا، صحيح
مىباشد.
شرايط
عقد
مسأله
1850: عقد ازدواج چند شرط دارد:
اوّل: آنكه به عربى صحيح خوانده شود. و اگر خود مرد و زن نتوانند صيغه را
به عربى صحيح بخوانند چنانچه ممكن باشد، احتياط واجب آن است كسى را كه مىتواند به
عربى صحيح بخواند وكيل كنند، و اگر خودشان بخوانند بايد لفظى بگويند كه معنى
زَوَّجْتُ و قَبِلْتُ را بفهماند.
دوّم: مرد و زن يا وكيل آنها كه صيغه را مىخوانند قصد انشاء داشته باشند
يعنى اگر خود مرد و زن صيغه را مىخوانند، زن به گفتن «زَوَّجْتُكَ نَفْسى» قصدش
اين باشد كه خود را زن او قرار دهد و مرد بگفتن «قَبِلْتُ التَّزويجَ» زن بودن او
را براى خود قبول نمايد، و اگر وكيل مرد و زن صيغه را مىخوانند، بگفتن «زَوَّجْتُ
و قَبِلْتُ» قصدشان اين باشد كه مرد و زنى كه آنان را وكيل كردهاند زن و شوهر
شوند.
سوّم: كسى كه صيغه عقد را مىخواند لازم نيست بالغ باشد، بلكه بايد مفهوم
لفظى را كه مىگويد دقيقاً بداند پس اگر بچه مميّز براى خودش با اجازه وليش و يا
براى ديگران عقد بخواند صحيح است.
چهارم: اگر وكيل زن و شوهر يا ولىّ آنها صيغه را مىخوانند، در عقد، زن و
شوهر را معيّن كنند مثلًا اسم آنها را ببرند يا به آنها اشاره نمايند. پس كسى كه
چند دختر دارد، اگر به مردى بگويد: زَوَّجْتُكَ احَدى بَناتى (يعنى زن تو نمودم
يكى از دخترانم را) و او بگويد:
قَبِلْتُ
يعنى قبول كردم، چون در موقع عقد، دختر معيّن نبوده عقد باطل است.
پنجم: زن و مرد به ازدواج راضى باشند ولى اگر زن ظاهراً با كراهت اذن دهد
و معلوم باشد قلباً راضى است، عقد صحيح است.
مسأله
1851: اگر در عقد يك حرف غلط خوانده شود كه معنى آن را عوض كند عقد باطل
است.
مسأله
1852: كسى كه دستور زبان عربى را نمىداند، اگر قرائتش صحيح باشد و معناى
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل - ط امير العلم المؤلف : فاضل لنكرانى، محمد الجزء : 1 صفحة : 426