اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل - ط امير العلم المؤلف : فاضل لنكرانى، محمد الجزء : 1 صفحة : 144
خونآلوده
شده باشد.
دوّم: آنكه بدن يا لباس او به مقدار كمتر از درهم (كه تقريباً به اندازه
سطح يك دوريالى مىشود) به خونآلوده باشد. به جز خونهايى كه در مسأله 861
مىآيد.
سوّم: آنكه ناچار باشد با بدن يا لباس نجس نماز بخواند. و در دو صورت اگر
فقط لباس نمازگزار نجس باشد نماز او صحيح است.
اوّل: آنكه لباسهاى كوچك او مانند جوراب و دستكش نجس باشد.
دوّم: آنكه لباس زنى كه پرستار بچّه است نجس شده باشد. و احكام اين پنج
صورت مفصلًا در مسائل بعد گفته مىشود.
مسأله
219: اگر در بدن يا لباس نمازگزار، خون زخم يا جراحت يا دمل باشد، چنانچه
به گونهاى است كه آب كشيدن بدن يا لباس يا عوض كردن لباس براى بيشتر مردم يا براى
شخص او دشوار است تا وقتى كه زخم يا جراحت يا دمل خوب نشده است، مىتواند با آن
خون، نماز بخواند و همچنين است اگر چركى كه با خون بيرون آمده يا دوائى كه روى زخم
گذاشتهاند و نجس شده در بدن يا لباس او باشد.
مسأله
220: اگر خون بريدگى و زخمى كه به زودى خوب مىشود و شستن آن آسان است و
به اندازه درهم يا بيشتر باشد در بدن يا لباس نمازگزار باشد، نماز او باطل است.
مسأله
221: اگر جائى از بدن يا لباس كه با زخم فاصله دارد به رطوبت زخم نجس شود
جايز نيست با آن نماز بخواند، ولى اگر مقدارى از بدن يا لباس كه معمولًا به رطوبت
زخمآلوده مىشود با رطوبت آن نجس شود نماز خواندن با آن مانعى ندارد.
مسأله
222: خون دهان و بينى حكم زخم بدن را ندارد و اگر لباس و بدن به واسطه آن
نجس شود نمىتوان با آن نماز خواند مگر اين كه كمتر از درهم باشد. ولى خون بواسير
حكم خون زخم بدن را دارد و نماز با آن اشكال ندارد.
مسأله
223: كسى كه بدنش زخم است اگر در بدن يا لباس خود خونى ببيند و نداند از
زخم است يا خون ديگر، نماز خواندن با آن مانعى ندارد.
مسأله
224: اگر چند زخم در بدن باشد و به طورى نزديك هم باشند كه يك زخم حساب
شود تا وقتى همه خوب نشدهاند نماز خواندن با خون آنها اشكال ندارد. ولى اگر
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل - ط امير العلم المؤلف : فاضل لنكرانى، محمد الجزء : 1 صفحة : 144