اسم الکتاب : اعتبار زيارت عاشورا المؤلف : كريمى، حسين الجزء : 1 صفحة : 66
بودند
بعد از آنكه از زيارت حضرت امير (ع) فارغ شدند، صفوان گفت حضرت سيد الشهدا (حسين
بن على) را هم از همين مكان رو به جانب كربلا زيارت كنيم و زيارت مرويه از امام
باقر (ع) را كه توسط علقمه ذكر شد خواند. سپس دو ركعت نماز زيارت خواند و دعايى كه
در واقع دعاى
صفوان
مىباشد (در زبانها معروف شد به دعاى علقمه) قرائت كرد سيف مىگويد من به صفوان
گفتم: زيارت عاشورا را علقمه از امام باقر (ع) براى ما نقل كرد و اين دعا را ذكر
نكرد، صفوان گفت: من در خدمت امام صادق (ع) به اين مكان آمدم، امام صادق (ع) امام
حسين (ع) را از اينجا به همان كيفيت كه بيان شد زيارت كرد و بعد از فرا غ از
زيارت اين دعا را خواند.
از
اين حكايت استنباط مىشود كه علقمه نزد صفوان مورد اعتماد بوده است، لذا خدشهاى
بر او وارد نكرده است و زيارت منقول از امام باقر (ع) كه مروى علقمه بود، مورد عمل
امام صادق (ع) قرار داد.
با
اين توضيحات هم زيارت مصباح كبير تأييد مىشود و هم علقمه مورد اعتماد صفوان قرار
مىگيرد و هم سند زيارت امام باقر (ع) كه شيخ در مصباح كبير نقل كرده است، معتبر
شناخته مىشود. بايد افزود كه مرحوم حاجى نورى و عدهاى ديگر از بزرگان، اين زيارت
را از احاديث قدسى محسوب مىنمايند، زيرا سلسله سند آن به خداوند تبارك و تعالى
شأنه منتهى مىشود.
ب)
پرسشهاى ديگر در مورد زيارت عاشورا
بهرغم
آنچه تاكنون گفته شد، پرسشهاى ديگرى نيز مطرح است:
اسم الکتاب : اعتبار زيارت عاشورا المؤلف : كريمى، حسين الجزء : 1 صفحة : 66