اسم الکتاب : آئين كيفرى اسلام المؤلف : ترابى شهرضايى، اكبر الجزء : 1 صفحة : 594
[تجهيز المرجوم
قبل الرجم]
[مسألة 6- إذا اريد رجمه يأمره الإمام عليه
السلام أو الحاكم أن يغتسل غسل الميّت بماء السدر ثمّ ماء الكافور ثمّ القراح، ثمّ
يكفّن كتكفين الميّت يلبس جميع قطعه ويحنّط قبل قتله كحنوط الميّت، ثمّ يرجم
فيصلّى عليه ويدفن بلا تغسيل في قبور المسلمين.
ولا
يلزم غسل الدم من كفنه، ولو أحدث قبل القتل لا يلزم إعادة الغسل. و نيّة الغسل من
المأمور، والأحوط نيّة الآمر أيضاً.]
تجهيز
زانى مرجوم قبل از رجم
امام
راحل رحمه الله به عنوان آخرين مسألهى كيفيّت رجم، فرموده است: زمانى كه ارادهى
رجم زانى را كردند، امام معصوم عليه السلام يا حاكم شرع به محكوم دستور مىدهد با
آب سدر و كافور و آب خالص سه غسل ميّت را انجام دهد؛ سپس، همان قطعههايى كه ميّت
را با آن كفن مىكنند، بپوشد و قبل از كشته شدن مانند ميّت حنوط كند و پس از تمام
شدن رجم بر او نماز خوانده، او را در قبرستان مسلمانان دفن كنند. تا كسى خيال نكند
با رجم، از عنوان مسلمان بودن بيرون رفته است.
اگر
هنگام رجم بدنش خونى شد و كفن را به خون آلوده كرد، لازم نيست آن را تطهير كنند؛ بلكه
با همان كفن خون آلود او را دفن مىكنند. اگر قبل از كشته شدن، حدثى- اصغر يا
اكبر- از او سر زد، اعادهى غسل لازم نيست؛ بلكه همان غسل قبلى كفايت مىكند.
نيّت
غسل را خود مجرم مىكند، هر چند احتياط اين است كه آمر و حاكم شرع نيز نيّت كند.
فقها
معمولًا اين مسأله را در كتاب طهارت مورد بحث و بررسى قرار مىدهند و مقدارى كه در
كتاب حدود متعرّض مىشوند، نماز و دفن او در مقابر مسلمين است، تا كسى خيال نكند
اكنون كه او را رجم كردهاند، ميّتى است كه احترام ندارد و بايد او را به حال خود
رها كرد يا در غير مقابر مسلمانان به خاك سپرد.
ما
در اينجا اشارهى اجمالى به ادلّهى مطالب مذكوره خواهيم داشت.
اسم الکتاب : آئين كيفرى اسلام المؤلف : ترابى شهرضايى، اكبر الجزء : 1 صفحة : 594