اسم الکتاب : آئين كيفرى اسلام المؤلف : ترابى شهرضايى، اكبر الجزء : 1 صفحة : 555
مرتكب
زنا شدند، تازيانه نيز در حال برهنگى بر آنان زده مىشود.
[1] جواب: الغاى خصوصيّت از روايت
بعيد است و نمىتوان اين كار را انجام داد؛ بلكه بايد زانى را به همان معناى اصلى
آن حمل كرد. امّا نسبت به «أشدّ الضرب»، خصوصيّتى براى مرد نيست؛ لذا «تجرّدى» كه
در روايت آمده مربوط به مرد است، و دلالت آن بر مطلوب امام راحل رحمه الله و كسانى
كه اين نظر را انتخاب كردهاند، تمام است.
دليل
قول اوّل
وعنه،
عن محمّد بن يحيى، عن طلحة بن زيد، عن جعفر، عن أبيه عليه السلام، قال:
لا
يجرّد في حدّ لا يشنح يعني يمدّ، وقال: ويضرب الزاني على الحال الّتي وجد عليها،
إن وجد عرياناً ضرب عرياناً، وإن وجد وعليه ثيابه ضرب وعليه ثيابه. [2] سند روايت:
ظاهراً روايت معتبره است و نيازى به استناد مشهور براى جبران ضعف سند آن نيست؛ هر
چند از بيان صاحب جواهر رحمه الله [3] استفاده مىشود كه اين روايت ذاتاً حجّيت ندارد؛ بلكه از آن جهت كه
مشهور به آن استناد كردهاند، حجت است.
فقه
الحديث: امام باقر عليه السلام فرمود: هنگام اجراى حدّ كسى را برهنه
نمىكنند. در ادامهى روايت مىفرمايد: «ولا يشنح يعني يمدّ» با جيم نيز نقل شده
يعنى «لايشنج»، كه به معناى تشنج و قبضى است كه براى يك موجود پيدا مىشود، مانند
حالت تقلّص و قبضى كه براى حيوان در ذبح حاصل مىشود. معناى «لايشنج» همان «يمدّ»
است؛ يعنى:
زانى
در زمان اجراى حدّ نبايد حالت قبض و گرفتگى و درهم فرو رفتن به خود بگيرد، بلكه
بايد سروپا كشيده و مستقيم باشد.
امّا
اگر لا يشنح با «حاء» باشد، لغت «شنح» را به معناى «شَنَعَ» يعنى امر غير صحيح و