اسم الکتاب : آئين كيفرى اسلام المؤلف : ترابى شهرضايى، اكبر الجزء : 1 صفحة : 551
از
روايت استفاده مىشود نه تنها در جريان رمى ماعز، امام عليه السلام ابتدا به رمى
او نكرده، بلكه اصلًا هيچ كدام از پيامبر و اميرمؤمنان عليه السلام حاضر
نبودهاند. در صورتى كه اگر لزوم داشت امام عليه السلام آغاز گر رمى باشد، چرا در
اين صحنه و واقعه حاضر نشد؟ بنابراين، از عدم حضورشان كشف مىكنيم اين مطلب، وجوب
و لزوم ندارد؛ بلكه جمع بين ادلّه اقتضاى استحباب دارد.
نقد
قول سوم
آيا
مىتوان به استناد روايت حسين بن خالد دست از ظهور روايات گذشته در وجوب و ترتيب
برداشت؟ و يا بايد گفت: ظهور روايت صفوان و موثّقه سماعه و موثّقه ابىبصير در
وجوب تمام است و عدم حضور رسول خدا صلى الله عليه و آله شايد به جهت مانعى بوده
است. ما علّت عدم حضور آن حضرت را نمىدانيم و نبايد به واسطهى اين روايت دست از
ظهور آن روايات برداشت؛ بلكه اين روايت «قضية في واقعة» است. بنابراين، فتواى اين
گروه بر استحباب تمام نيست.
نظر
برگزيده: روايت حسين بن خالد را از جهت قضيّه في واقعه كنار مىگذاريم و جمع
بين روايات نيز اقتضاى قول مشهور را دارد؛ يعنى همان فتوايى كه امام بزرگوار رحمه
الله در تحرير الوسيله اختيار كردهاند.
اسم الکتاب : آئين كيفرى اسلام المؤلف : ترابى شهرضايى، اكبر الجزء : 1 صفحة : 551