اسم الکتاب : آئين كيفرى اسلام المؤلف : ترابى شهرضايى، اكبر الجزء : 1 صفحة : 529
[كيفيّة الرجم و
حكم الفرار من الحفيرة]
[مسألة 2- يدفن الرجل للرجم إلى حقويه لا أزيد،
والمرأة إلى وسطها فوق الحقوة تحت الصدر.
فإن
فرّ أو فرّت من الحفيرة ردّا إن ثبت الزّنا بالبيّنة، وإن ثبت بالإقرار فإن فرّا
بعد إصابة حجر ولو واحداً لم يردّا، وإلّا ردّا. وفي قول مشهور إن ثبت بالاقرار لا
يردّ مطلقاً وهو أحوط، هذا في الرجم.
أمّا
في الجلد فالفرار غير نافع فيه بل يردّ ويحدّ مطلقاً.]
كيفيّت
رجم و فرار از حدّ
اين
مسأله چند فرع دارد:
1- اگر بخواهند مردى را رجم كنند، بايد او را در حفيره و گودالى تا
حِقْوَين- يعنى تا جايى كه لگن خاصره وجود دارد كه نزديك ناف مرد است- دفن كنند؛ و
اگر زانى زن باشد، بيشتر از اين مقدار، يعنى تا زير سينهاش دفن كرده و سپس، وى را
رجم كنند.
2- اگر مرد و يا زن زانى از حفيره فرار كنند، در صورتى كه زناى آنان با
بيّنه ثابت شده باشد، آنان را بر مىگردانند؛ و اگر با اقرار ثابت شده باشد و بعد
از برخورد سنگ- هر چند يك دانه- باشد، وى را بر نمىگردانند؛ امّا اگر سنگى اصابت
نكرده باشد، او را برمىگردانند؛ ولى بنا بر قول مشهور، مطلقاً- چه سنگى اصابت
كرده باشد، و چه سنگى به او برخورد نكرده باشد- زانى را برنمىگردانند؛ و اين قول،
مطابق احتياط است.
3- اگر حدّ زانى تازيانه بود، چه با اقرار ثابت شده باشد و چه با
بيّنه، در صورت فرار، او را بازگردانده و حدّ مىزنند.
فرع
اوّل: دفن مقدارى از بدن زانى براى رجم
اسم الکتاب : آئين كيفرى اسلام المؤلف : ترابى شهرضايى، اكبر الجزء : 1 صفحة : 529