اسم الکتاب : آئين كيفرى اسلام المؤلف : ترابى شهرضايى، اكبر الجزء : 1 صفحة : 511
[في زمان ومكان
إقامة الحدّ]
[مسألة 11- لايقام الحدّ إذا كان جلداً في الحرّ
الشديد ولا البرد الشديد، فيتوخّى به في الشتاء وسط النهار وفي الصيف في ساعة برده
خوفاً من الهلاك أو الضرر زائداً على ما هو لازم الحدّ.
ولا
يقام في أرض العدوّ، ولا في الحرم على من التجأ إليه، لكن يضيق عليه في المطعم
والمشرب ليخرج. ولو أحدث موجب الحدّ في الحرم يقام عليه فيه.]
خصوصيّات
زمان و مكان اقامهى حدّ
اين
مسأله چهار فرع دارد:
1- اگر حدّ زانى تازيانه باشد، در زمستان اوّل صبح و يا نزديك غروب كه
هوا به شدّت سرد است، نبايد حدّ را اجرا كرد؛ بلكه بايد صبر كنند تا از شدّت سرما
كاسته شود. در تابستان مطلب بر عكس است نبايد در وسط روز و در شدّت گرما، تازيانه
بزنند، بلكه در اوائل روز كه هنوز هوا گرم نشده و يا در اواخرش كه گرما از شدّت
افتاده، حدّ را اجرا مىكنند.
دليل
بر اين مطلب، ترس از هلاكت مجرم و يا ورود ضررى بيش از لازمهى حدّ است در مباحث
گذشته گفتيم: آنچه از ادلّهى تازيانه استفاده مىشود، اين است كه مقدار درد و
ناراحتى كه زانى بايد ببيند، به همان اندازهاى است كه طبيعت صد ضربه تازيانه
توليد مىكند؛ بنابراين، براى اضافهى آن، مثل تازيانه زدن در شدّت سرما و يا گرما
مجوّزى نداريم؛ لذا، براى عدم تحقّق مازاد صبر مىكنيم تا هوا گرم شود، يا از
گرماى آن كاسته گردد.
2- حدود اسلامى بايد در كشور اسلام اجرا گردد؛ بنابراين، در غير كشور
اسلامى اجراى حدّ جايز نيست.
3- اگر كسى در خارج از حرم خدا مرتكب عمل موجب حدّ شد و پس از اثبات آن
و محكوميت به حدّ، به حرم خدا پناهنده شد، در حرم بر او حدّ جارى نمىشود؛ بلكه از
نظر طعام و شراب بر او سخت مىگيرند تا مجبور به ترك حرم شود.
4- اگر فردى در داخل حرم خدا عملى را كه موجب حدّ است مرتكب شد، در
همان جا بر او حدّ اقامه مىشود.
اسم الکتاب : آئين كيفرى اسلام المؤلف : ترابى شهرضايى، اكبر الجزء : 1 صفحة : 511