فلا
عبرة بإقرار الصبي وإن كان مراهقاً ولا بإقرار المجنون حال جنونه ولا بإقرار
المكره ولا بإقرار السكران والساهي والغافل والنائم والهازل ونحوهم.]
ثبوت
زنا به اقرار
يكى
از راههاى اثبات زنا، اقرار زانى است؛ و در آن، شرايطى معتبر است. به اين صورت كه
اقرار كننده بايد بالغ، عاقل، مختار، و اقرارش توأم با قصد و التفات و توجّه باشد.
بنابراين،
اعتبارى براى اقرار كودك نيست؛ هرچند نزديك بلوغ باشد. اقرار ديوانه در حال
ديوانگى، و اقرار اكراه شده و شخص مست، ساهى، غافل، شخص خوابيده و از روى شوخى و
مانند آن نيز پذيرفته نيست.
دليل
اثبات زنا به اقرار
الف: دليل عام، «إقرار العقلاء على أنفسهم جايز»
[1] است. اين دليل، عامّ مهمّى در باب نفوذ اقرار و مثبتيّت آن است كه
يكى از مصاديق آن، اقرار به زنا است. در مورد زنا، «اقرار على نفس» صدق مىكند.
ب: رواياتى كه از طريق خاصّه و عامّه بر لزوم چهار مرتبه اقرار در ثبوت
زنا رسيده است، [2] اصل مسأله- يعنى اثبات زنا به اقرار-
را مسلّم گرفته، خصوصيّات آن را بيان مىكند كه اقرار بايد چهار مرتبه باشد. حتّى
يك روايت متعارض هم داريم كه مىگويد:
چهار
مرتبه اقرار لازم نيست، بلكه يك مرتبه نيز كافى است.
شرايط
مُقِرّ
امام
راحل رحمه الله چهار شرط: بلوغ، عقل، اختيار و قصد را براى مقِرّ گفتهاند؛ مرحوم
محقّق