اسم الکتاب : آئين كيفرى اسلام المؤلف : ترابى شهرضايى، اكبر الجزء : 1 صفحة : 242
بحث
اجتماع مرد و زن نيز به قيد تجرّد حكم جريان دارد؟
شاهد
اين مطلب وجه جمعى است كه از مرحوم مجلسى نقل كرديم؛ هر چند مبتلا به اشكال است و
آن را نپذيرفتيم، امّا ايشان اجتماع اين دو را زير يك لحاف قرينهى عرفى بر ارتكاب
زنا دانست. اين قرينيّت در جايى است كه عريان باشند، و الّا اگر پوشيده و مستور
هستند، چگونه امّاريت بر اين عمل دارد؟
آنچه
مايهى شگفتى است، عدم تعرّض فقها نسبت به اين قيد است؛ حتّى صاحب جواهر رحمه الله
كه تمام خصوصيّات مسأله را مطرح مىكند، در اينجا معيّن نكرده است كه آيا مقصود
مطلق اجتماع است يا صورت برهنه بودن؟
نظر
برگزيده: با توجّه به نكاتى كه گفته شد، انسان مىتواند از روايات استفاده
كند با اين همه شدّتى كه بر آن حدّ زنا بار شده- هر چند ما روايات صد تازيانه را
نپذيرفتيم- ولى از اين عدد مىتوانيم مورد روايات را كشف كنيم كه در چه مواردى
چنين حكم شديدى جارى است؛ وگرنه صرف اجتماع زن مردى كه عريان نيستند و كاملًا
پوشيده هستند، زير يك لحاف، موجب چنين حدّى نمىشود.
تعميم
حكم به تقبيل و معانقه
رواياتى
كه بيان گرديد، فقط در مورد فرض اجتماع دو نفر- دو مرد، يا دو زن و يا مرد و زنى-
زير لحاف يا ثوب واحد بود؛ و در هيچ يك از اين احاديث سخنى از تقبيل و معانقه
نبود؛ ليكن فقها در كلماتشان به تقبيل و معانقه نيز اشاره كردهاند. مثلًا مرحوم
محقّق در شرايع مىفرمايد: «وفي التقبيل
والمضاجعة في إزار واحد والمعانقة روايتان إحداهما مائة جلدة والاخرى دون الحدّ
وهي أشهر»؛ [1] در بوسيدن و خوابيدن زير لحاف واحد و
معانقه دو نوع روايت رسيده است، يك دسته بر صد تازيانه و نوع ديگر بر كمتر از حدّ
دلالت دارد، كه روايات دستهى دوم مشهورتر است.
صاحب
جواهر رحمه الله پا را فراتر گذاشته و مىگويد: «ونحو ذلك ممّا هو استمتاع بما
دون