اسم الکتاب : آئين كيفرى اسلام المؤلف : ترابى شهرضايى، اكبر الجزء : 1 صفحة : 231
امام
عليه السلام فرمود: اميرمؤمنان عليه السلام در جايى كه دو مرد را زير يك لحاف
مىگرفتند، بر آنان صد تازيانه مىزدند.
عباد
به عنوان اعتراض گفت: در سابق اين مطلب را از شما پرسيدم، در جواب گفتى:
صد
تازيانه غير از يك تازيانه مىزد. پس از آن سؤالش را تكرار كرد، و امام عليه
السلام همان جواب را داد تا چندين مرتبه. سر انجام امام عليه السلام را تحت فشار
گذاشتند؛ از اينرو، امام عليه السلام فرمود: غير از يك تازيانه.
گروه
حاضر در مجلس، اين مطلب را نوشتند كه ما حاضر بوديم و امام صادق عليه السلام يك
تازيانه را از صد تازيانه، استثنا كرد.
پرسش
اين است كه كدام يك از اين دو عدد- «صد» يا «نود و نه»- تقيّه است؟ آيا «ضربهما
الحدّ» حكم واقعى است و «إلّاسوط» حكم تقيّهاى و يا بر عكس؟!
نوع
افرادى كه اين روايت را مطرح كردهاند، صدر آن را تقيّهاى گرفتهاند؛ زيرا، ظاهر
روايت اين است كه امام عليه السلام نمىخواسته «إلّا سوطاً» را بگويد، حضور عباد
بصرى و يارانش نيز در آن مجلس در رابطه با اين مطلب بوده است و بر اثر اصرار و
پافشارى عباد امام عليه السلام عبارت «إلّا سوطاً» را فرمود.
از
اين روايت كه مربوط به دو مرد است، راهى باز مىشود كه در موارد زن و مرد نيز كه
عدد صد تازيانه را داريم، به كمك اين روايت حمل بر تقيّه كنيم.
نظر
برگزيده
بدون
اشكال در اين روايت تقيّهاى هست، امّا در كدام قسمت؟ بيشتر فقهايى كه روايت را
مطرح كردهاند، صد تازيانه را تقيّهاى دانستهاند. مراجعهى ابتدايى به روايت نيز
همين استفاده را تأييد مىكند. امام عليه السلام در آغاز حكمى موافق با آنان القا
كرده و هنگامى كه با اعتراض و اصرار عباد روبرو شده، حكم واقعى را فرموده است.
اين
برداشت، به دو اشكال عمده مبتلا است:
1-
شيخ طوسى رحمه الله در كتاب خلاف پس از طرح مسأله و روايات شيعه مىفرمايد: «قال
اسم الکتاب : آئين كيفرى اسلام المؤلف : ترابى شهرضايى، اكبر الجزء : 1 صفحة : 231