اسم الکتاب : آئين كيفرى اسلام المؤلف : ترابى شهرضايى، اكبر الجزء : 1 صفحة : 219
مىدهد،
حكم مىشود. اموالى كه كسب مىكند را مالك مىشود؛ و اگر شخصى بميرد كه فردِ تائب،
وارث او باشد، از او ارث مىبرد؛ و مىتواند با همسر سابقش با عقد جديد ازدواج
كند.
اگر
زن مرتدّ فطرى شد، او را حبس ابد كرده و در اوقات نماز كتك مىزنند؛ در غذا و طعام
بر او سخت گرفته و مرتّب از او طلب توبه مىكنند. به محض اينكه توبه كند، از
زندان آزاد مىشود.
زنى
كه مرتدّ شود، به محض ارتداد از شوهر جدا شده و بايد عدّهى طلاق نگاه دارد؛ زيرا،
ارتداد از ناحيهى زوج نيست. اگر در هنگام عدّه، توبه كرد، نياز به نكاح جديد
نيست؛ و توبهى زن، مانند رجوع مرد در طلاق رجعى است. و اگر عدّه تمام شد و توبه
نكرد، امّا پس از گذشتن عدّه توبه كند، بايد با عقد جديد به نكاح همسر سابقش
درآيد.
بررسى
تأثير ارتداد فطرى در احصان
ارتداد
فطرى مرد سبب جدا شدن زوجهى او شده و همسرش بايد عدّهى وفات بگيرد.
عدّهى
وفات نيز در عدم رجوع، مانند عدّه طلاق بائن است. در سابق گفته شد طلاق بائن سبب
خروج مرد و زن از احصان است؛ زيرا، موضوعى براى «يغدو عليه ويروح» محقّق نيست و
حقّ رجوعى نيز در كار نيست. لذا، زناى هر كدام از زن و مرد پس از ارتداد فطرى مرد،
محصنه نخواهد بود.
آيا
حكم ارتداد فطرى زن نيز مانند ارتداد فطرى مرد است؟ امام راحل رحمه الله در تحرير الوسيلة متعرّض اين مطلب
نشدهاند. سزاوار بود اين جهت را نيز مطرح مىكردند؛ زيرا، همانگونه كه در حدّ،
بين مرد و زن در ارتداد فطرى تفاوت است، در خروج از احصان نيز با هم فرق دارند. به
محض ارتداد مرد، هر دو از احصان خارج مىشوند، امّا اگر زن مرتدّ شود، با امكان
توبهى او، امكان بازگشت زوجيّت هست؛ لذا، احصان نسبت به هيچكدام از بين نمىرود.
از اينرو، بايد اين فرع را نيز متذكّر مىشدند تا كسى از عبارت ايشان- «لو ارتدّ
المحصن ...»- الغاى خصوصيت نكند، و توهّم نكند حكم ارتداد فطرى در زن و مرد يكسان
است.
اسم الکتاب : آئين كيفرى اسلام المؤلف : ترابى شهرضايى، اكبر الجزء : 1 صفحة : 219