مىشود و نه مادر فعلى. و نيز اگر مادر تغيير جنسيت دهد،
مرد فعلى، نه مادر است و نه پدر. در اين صورت، آيا از نظر توليد، ارث مىبرند يا
به خاطر خويشاوندى و اولويت، يا اينكه ارث نمىبرند؟ در اين مسأله ترديد وجود
دارد و بهتر اين است كه بگوييم ارث مىبرند و ارث آنها به لحاظ حال انعقاد نطفه
است.
بنابراين، براى پدر در حال انعقاد نطفه و براى مادر مىباشد
و احوط اين است كه با هم مصالحه كنند.
بند نهم: مَحرميت
اگر مادر تغيير جنسيت دهد آيا بعد از مرد شدن، مانند پدر،
كسانى كه بر پسرش حلالند، بر وى محرمند يا نه؟ بعيد نيست كه محرم باشند، البته با
اشكال.
اگر جنسيت پدر تغيير يابد، آيا اكنون كه زن شده به پسرش
محرم است، هر چند كه مادر وى محسوب نمىشود؟ ظاهر اين است كه نسبت به وى محرم است.
اگر عروس (همسر پسر) تغيير جنسيت دهد و مرد شود، آيا به
مادر شوهر سابقش محرم است؟ بعيد نيست كه محرم باشد، البته با اشكال.
بند دهم: نسبت به نزديكان رضاعى
آن چه در نزديكان نسبى گفته شد، در نزديكان رضاعى مانند
پدر، مادر، برادر، خواهر و .... رضاعى نيز جريان دارد.
بند يازدهم: كشف جنس واقعى
آن چه ذكر شد در مواردى است كه تغيير جنسيت واقعى شخص باشد؛
اما اگر عمل جراحى كاشف از واقعيت پنهانى بوده و كسى كه بعد از عمل، مرد شده از
اول مرد بوده است، با اين عمل كشف مىشود كه آنچه بر مرد يا زن صورى مترتب شده،
بر خلاف واقع بوده است و در اين صورت، مسايل ديگرى پيش خواهد آمد. [1]
[1]. امام خمينى؛
تحرير الوسيله، ج 2، ص 626- 628؛ عبدالكريم بىآزار شيرازى؛ رساله نوين، ج 3، ص
63- 65.