همچنين، شيخ مفيد، اين روايت را در كتاب «ارشاد»، در بخش
قضاياى امير مؤمنان (ع) نقل كرده است.
[1] با توجه به آنچه كه گذشت، اين روايت بين
فقهاى شيعه و سنّى مشهور، و حتى برخى از فقيهان براساس آن، فتوا دادهاند، مانند:
شيخ مفيد وسيد مرتضى و ابن ادريس حلى در سرائر، [2]
آيتالله محمد حسن نجفى، صاحب جواهر الكلام، [3]
امام خمينى [4] و آيتالله على مشكينى.
[5] صاحب كتاب «جواهر الكلام» از صحت مضمون روايت
بشدّت دفاع مىكند و قول كسانى كه مدعىاند تعداد دندههاى زن و مرد مساوى است را
قاطعانه رد مىكند. [6] با اين وجود، در مورد فرازهايى از محتواى
روايت ترديدهايى بيان شده است:
الف) آيتالله محمد مؤمن قمى، پس از نقل روايت فوق مىگويد:
به اعتقاد من، روايت ياد شده اين معنا را در بردارد كه آن
شخص، هم نقش مرد و هم نقش زن را ايفا مىكرده، با اين وجود، اميرمؤمنان (ع) او را
به مردان ملحق كرده است. من درباره مضمون اين روايت با چندتن از پزشكان گفتوگو
كردم، آنان گفتند: تاريخ پزشكى چنين چيزى را ياد نمىدهد. [7] ب)
از طرف ديگر، مسأله تفاوت دندهها ميان زن و مرد پذيرفتنى نيست؛ چه اين كه، زن و
مرد در تعداد دندههاى طرف راست و چپ تفاوتى ندارند. از اين رو،