اسم الکتاب : ارث زوجه المؤلف : دانش، محمدحسن الجزء : 1 صفحة : 58
بيان
و بررسى اقوال در نزاع دوم/ اقوال در مسئله
الف:
نزاع عام است.
يعنى
محروميّت، شامل همهى زوجهها (داراى فرزند و بدون فرزند از زوج) مىشود؛ از ميان
قائلين به اين قول مىتوان به شخصيّتهاى زير اشاره نمود:
-
مرحوم شيخ مفيد (رحمه الله) در كتاب «المقنعة»؛
متن
عبارت ايشانچنين است:
«و لا ترث الزوجة شيئا مما يخلفه الزوج من
الرباع و تعطى قيمة الخشب و الطوب و البناء و الآلات فيه و هذا هو منصوص عليه عن
نبى الهدى عليه و آله السلام و عن الأئمة من عترتهو الرباع هى الدور و المساكن دون
البساتين و الضياع» [1]
زوجه از چيزى از زمين كه زوج از خود باقى مىگذارد ارث نمىبرد و به او قيمت چوب و
آجر و بناء و آلات در زمين را مىدهند؛ اين همان نظر تصريح شده از پيامبر هدايت
(ص)- كه بر او و خاندانش درود باد- و نظر ائمه طاهرين (ع) از عترت پيامبر است و
رباع همان خانهها و مسكنها غير از باغها و بوستانها و مزارع است.
تحقيقات محمدحسن دانش، بررسى آخرين و برترين آراء و نظريه ها پيرامون
ارث زوجه از زمين، 1جلد، مركز فقهى ائمه اطهار(ع) - قم، چاپ: الاول، 1390ه.ش.
مرحوم
سيّد مرتضى (رحمه الله) در كتاب «الانتصار فى انفرادات الامامية»؛
متن
عبارت ايشانچنين است:
«و ممّا انفردت به الامامية انّ الزوجة لا ترث
من رباع المتوفى شيئاً بل تعطى قيمة حقّها من البناء و الالات دون قيمة العراص،
... و ان الرباع و ان لم تسلّم الى الزوجات فقيمتها محسوبة لها.» [2]
از
مسائل اختصاصى اماميّه اين است كه زوجه از نفس زمين زوج متوفا ارث نمىبرد بلكه
بايد حقش را از قيمت بناء و آلات پرداخت نمايند يعنى با قطع نظر از قيمت زمين،
زوجه فقط از قيمت آلات و بناء ارث مىبرد ... و اينكه رباع (زمين خانه مسكونى) اگر
چه از عين آن به زوجات داده نمىشود لكن بايد از قيمتشان براى او