اين حقيقت از آيات ديگر قرآن نيز استفاده مى شود.[2]
3. مصادر افعال الهى
اين نوع انديشه ها در ميان بت پرستان عصر رسالت، انديشه نوظهورى نبوده، بلكه ريشه در تاريخ كهن بت پرستى داشته است، چنانكه از گفتگوى ابراهيم خليل (عليه السلام)با مشركان عصر خود اين مطلب كاملاً ثابت مى شود. وى خداى خود را چنين توصيف مى كند:
«آن كس كه مرا آفريده هم او نيز هدايتم مى كند، و آن كسى كه به من غذا و آب مى دهد آنگاه كه بيمار مى شوم مرا شفا مى بخشد، و آن كسى كه مرا مى ميراند و زنده مى كند، اميد دارم كه در روز جزا گناهم را ببخشد».
در اين آيات ابراهيم خليل، قهرمان توحيد، افعالى، مانند: هدايت، روزى دادن، شفا بخشيدن و ميراندن و زنده كردن، و بخشودن گناه را به