«نماز بپا داريد، زكات بدهيد آنچه كه قبلاً به عنوان خير براى خويش مى خواستيد نزد خدا آن را مى يابيد».
خطاب در آن آيات از نظر قواعد عربى متوجه مردان است ولى نتيجه حكم از آنِ هر دو گروه است.
نتيجه اين كه خطاب در هر دو حديث به عنوان «زورو القبور» هر چند متوجه مردان است ولى نتيجه آن همگانى است.
گذشته از اين حديث روايات ديگرى بر جايز بودن زيارت براى زنان گواهى مى دهد، اينك به نقل اين روايات مى پردازيم:
1. مسلم در صحيح خود از پيامبر (صلى الله عليه وآله وسلم)نقل مى كند: جبرئيل فرود آمد و به من گفت: پروردگارت فرمان مى دهد به زيارت اهل بقيع بشتابيد و در حق آنان طلب آمرزش بكنيد.
پيامبر از رختخواب خود برخاست و به سوى بقيع رفت، عايشه نيز به تعقيب پيامبر (صلى الله عليه وآله وسلم)پرداخت و از فرمان الهى آگاه شد. در اين موقع به پيامبر گفت من چگونه اهل بقيع را زيارت كنم؟
پيامبر فرمود: بگو درود بر اهالى اين سرزمين از مؤمنان و مسلمانان، خدا گذشتگان و آيندگان را رحمت كند.[2]
محور استدلال آموزش كيفيت زيارت بر عايشه است، اگر زيارت قبور
[1] بقره/110. [2] . صحيح مسلم:3/64، باب ما يقال عند دخول القبور والدعاء لأهلها از كتاب الجنائز.
اسم الکتاب : وهابيت، مبانى فكرى و كارنامه عملى المؤلف : سبحانى، شیخ جعفر الجزء : 1 صفحة : 112