responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : سيره پيشوايان المؤلف : پيشوايى، مهدى    الجزء : 1  صفحة : 460

بكشيد، خونش به گردن من!

هارون از اين فتوا فوق العاده خوشحال شد و گفت: اگر امان نامه باطل است، خود; آن را پاره كن، ابوالبخترى آب دهان در آن انداخت و آن را پاره كرد!

هارون يك ميليون و ششصد هزار (درهم) به او انعام داد و او را به سِمَت قضاء منصوب نمود![1] ولى «محمد بن حسن» را به جرم اين رأى، مدت ها از دادن فتوا ممنوع ساخت[2] و به استناد به اصطلاح اين شوراى قضائى! يحيى را به قتل رسانيد.[3]

فتواى مصلحتى!

چنان كه اشاره شد، يكى از قضات خودفروخته «قاضى ابويوسف» بود كه از طرف هارون «قاضى القضات» [4] بود. او هميشه ملازم هارون بود و با قدرت


[1] شـريف القرشـى، باقـر، حياة الإمام موسى بن جعفر، ج2، ص 100. نيز ر.ك : دكتر الوردى، نقش وعاظ در اسلام، ترجمه محمد على خليلى، ص 52 به نقل از كتاب البرامكة فى خلال الخلافة.
[2] علاوه بر اين، او را از سمت قضاء بركنار كرد (امين، همان كتاب، ج1، ص 204).
[3] چگونگى قتل يحيى مورد اختلاف است (شريف القرشى، همان كتاب ج2، ص 100).
«يعقوبى» مى نويسد:
يحيـى از شـدت گرسنگى در زنـدان جـان سـپرد. يكى از كسانى كه با يحيـى زنـدانى بوده مى گويد: ما هر دو در يك محل زندانى بوديم و سلول هاى ما، در كنار هم قرار داشت و گاهى يحيى از پشت ديوار كوتاهى كه ميان ما فاصله بود، با من گفتوگو مى كرد. روزى گفت: امروز نُه روز است كه به من آب و غذا نداده اند! روز دهم مأمور ويژه او وارد سلول وى شد و سلول را تفتيش كرد، سپس لباس هاى او را از تنش در آورد و او را تفتيش بدنى كرد، از زير لباس هاى او يك چوبه نى پيدا كرد كه داخل آن روغن ريخته بودند (كه گويا يحيى گاهى از شدت گرسنگى مقدارى از آن مى مكيده و به اين وسيله سدّ جوع مى كرده است). مأمور، نى را از او گرفت و به دنبال آن يحيى بى رمق نقش زمين شد وجان به جان آفرين تسليم كرد! (تاريخ يعقوبى، ج3، ص 145).
[4] مى گويند: در آن زمان كسى قاضى القضات بود كه به تعبير امروز سمت وزارت دادگسترى، رياست ديوان عالى كشور، مدعى العمومى ديوان كشور، پست هاى قضائى ارتش، ومحكمه انتظامى ديوان كيفر را يك جا به عهده داشت. با توجه به اين پست هاى حساس و مهم، اهميت قاضى ابويوسف در دستگاه حكومت هارون به خوبى روشن مى گردد. پيدا ست اين همه اختيارات و پست ها را بى جهت به كسى واگذار نمى كردند!
اسم الکتاب : سيره پيشوايان المؤلف : پيشوايى، مهدى    الجزء : 1  صفحة : 460
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست