اسم الکتاب : تفسيراحسنالحديث المؤلف : قرشی، سید علی اکبر الجزء : 1 صفحة : 403
به همین جهت خمار گفتهاند. مراد از خمر هر مایع مستکننده
است از انگور و خرما باشد و یا از غیر آنها چنان که در قاموس قرآن مشروحا
توضیح دادهام. میسر: قمار: اصل آن یسر به معنی آسانی است، به قولی:
قمار را از آن میسر گویند که به وسیله آن، مال کسی آسان و بیزحمت به چنگ
میآید. اثم: ضرر، مقابله با «منافع» نشان میدهد که معنای اصلی «اثم» ضرر است ظاهرا گناه را به علت مضر بودن اثم گفتهاند. عفو: گذشت، بخشودن. به معنی کثرت و حد وسط نیز آید، مراد از آن در آیه حد وسط است. اعنتکم: عنت: رنج، و اعنات به رنج انداختن است. تخالطوهم: خلط: آمیختن: مخالطه: آمیخته شدن. مراد از آن در آیه آمیختن مال خود با مال یتیم است. نکاح: زن گرفتن. به معنی مقاربت نیز آید. بعضی مقاربت و جماع را معنای اصلی آن دانستهاند انکاح تزویج زنی است به مردی و بالعکس. اعجبکم: اعجاب: به شگفت آوردن. محیض: خون ایام قاعده. به معنی وقت حیض، مکان حیض و حائض شدن نیز آید، مراد از محیض اول خون حیض و از محیض دوم وقت حیض است. اعتزلوا: عزل کنار کردن. اعتزال: کنار شدن، مراد از آن عدم مقاربت است.
اسم الکتاب : تفسيراحسنالحديث المؤلف : قرشی، سید علی اکبر الجزء : 1 صفحة : 403