responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : تفسيراحسن‌الحديث المؤلف : قرشی، سید علی اکبر    الجزء : 1  صفحة : 203

ای کاش به این حقیقت پی می‌بردند، و شاید مراد از آن ایمان و تسلیم شدن به حرمت سحر باشد.

نکته‌ها

سحر چیست؟:

در این زمینه در قاموس قرآن توضیح بیشتری داده‌ام. آنچه از قرآن بدست می‌آید این است که: سحر فن و علمی است که ساحر به وسیله آن در چشم و فکر شخص تصرف می‌کند تا مثلا ریسمان را مار به نظر آورد و یا دوست را دشمن بدارد، درباره ساحران فرعون آمده: فَإِذا حِبالُهُمْ وَ عِصِیُّهُمْ یُخَیَّلُ إِلَیْهِ مِنْ سِحْرِهِمْ أَنَّها تَسْعی طه/ 66 یعنی به خیال موسی چنان می‌آمد عصاها و ریسمانهای ساحران به شدت حرکت می‌کند (حال آنکه آنها بی‌حرکت بودند) پس آنها در فکر و نظر موسی اثر گذاشتند نه اینکه ریسمانها را به حرکت آوردند.
و نیز فرموده: فَلَمَّا أَلْقَوْا سَحَرُوا أَعْیُنَ النَّاسِ وَ اسْتَرْهَبُوهُمْ ... اعراف/ 116 یعنی چشمهای مردم را سحر و منحرف کردند و از آیه یُفَرِّقُونَ بِهِ بَیْنَ الْمَرْءِ وَ زَوْجِهِ معلوم می‌شود که در افکار و اذهان جادو شدگان اثر می‌گذاشته‌اند.
با این بیان فرق معجزه و سحر کاملا معلوم می‌شود، زیرا معجزه انقلاب واقعی است یعنی عصای موسی واقعا به مار مبدل شد، آتش ابراهیم در خارج از اثر افتاد دریا برای یهود در خارج شکافته شد ولی در سحر، ریسمان در خارج همان ریسمان است حرکت هم ندارد فقط تماشاگر در اثر سحر آن را در حرکت می‌بیند.
در آیه: فَقالَ إِنْ هذا إِلَّا سِحْرٌ یُؤْثَرُ مدثر/ 24 منظور مشرک آنست که این آیات مصداق سحر هستند که با خواندن آن جوانان ما نسبت به دین خود بدبین می‌شوند.

اسم الکتاب : تفسيراحسن‌الحديث المؤلف : قرشی، سید علی اکبر    الجزء : 1  صفحة : 203
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست