responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) المؤلف : سراج جوزجانی، منهاج الدین    الجزء : 2  صفحة : 186

قصيده متوسطه [1] و نخست آن تمام موجود نه، بدين قدر اختصار افتاد «ملك تعالي ذات پادشاه عالم را تا غايت حد امكان باقي داراد» [2] بسر تاريخ باز آئيم [3] در بلاد ملحدستان صد و پنج [4] باره قلعه است هفتاد قلعه در بلاد قهستان، و سي و پنج باره قلعه [5] در كوههاء عراق كه آن را الموت گويند، چون مدت مقام لشكر مغل و قتل [و] اسيران جماعت بسيار شد، مولانا [6] ملاحده علاء الدين محمود پسر جلال الدين (حسن نو مسلمان، اين علاء الدين) محمود را غلامي بود از غلامان، در قلعه لمبسر [7] بكشت، و پسر علاء الدين از ان قلعه بيرون آمد، و به لشكرگاه مغل پيوست، و او را باتباع نزديك منكوخان بردند [8] و فرمان شد تا او را در ميان راه بكشتند، جمله قلاع ملحدستان خراب كردند، و شهرهاي ايشان را بگرفت، و خراب كرد مگر قلعه گرد كوه را كه در ميان خراسان و عراق است و تا بدين غايت كه شهور سنه ثمان و خمسين و ستمائة به آخر شد، مدت ده سال شد تا اين قلعه محصر است، و بقدر صد و يا دويست مرد دران قلعه پناه گرفته‌اند، تا بدين غايت هنوز بدست نيامده است دمرهم اللّه [9]

حديث حادثه‌ايكه شمس (الدين) محتشم را افتاد

از زاهدي از زهادي اسلام آورده شد، تا در نظر سلطان سلاطين آيد كه اعتبار را شايد، داعي دولت قاهر منهاج سراج را كه مولف اين طبقات است كرت اول به قهستان سفر بود، محتشم شهاب حكيم مسلمان دوست را ديده شد، به نزديك او زاهدي ديدم [پير] نيشاپوري، از جمله مقربان محمد خوارزم شاهي و مادر او ملكه جهان بود رحمهما اللّه.
و در عهد دولت خوارزم شاه (اين زاهد چون بحضرت


[1] اصل: متواسط،
[2] جمله بين «...» در مب نيست
[3] مط و مب: آيم
[4] اصل:
صد و پنجاه، مط و مب: و راورتي: صد و پنج
[5] اصل: باره در قلعه كوهها.
[6] مط و مب:
پادشاه ملاحده،
[7] مط و مب: بسر، اصل: لبنسير
[8] مط و مب: فرستادند،
[9] در نسخه اصل بعد ازين چنين نوشته: و منكوخان با تمام لشكر مغل در كوه از گرسنگي هلاك شدند و مدت ملك منكوخان نه سال بود ولي اين جملات به همين مبحث تعلقي ندارد.
اسم الکتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) المؤلف : سراج جوزجانی، منهاج الدین    الجزء : 2  صفحة : 186
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست