اسم الکتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) المؤلف : سراج جوزجانی، منهاج الدین الجزء : 1 صفحة : 132
قانون
مسعودي، كه ابو معشر منجم كرده است [1]، از عهد وفات آدم تا بدان وقت،
چهار صد و سي و دو سال بود، و چون نوبت فرماندهي از انوش به پسر او رسيد،
كه قينان نام او بود، علم حساب و كتب نجوم به تعليم آدم و شيث عليهما
السلام شايع شده بود، و خلق را بدان رغبت خاست. (چون) نوبت فرماندهي به
مهلائيل كه پدر ادريس بود عليه السّلام (رسيد) [2] آن نبطي و فرزندان او
كه از خلق عزلت جسته بودند و بعبادت مشغول شده، از طول مدت به تنگ آمدند، و
از كوه حرمون [3] فرود آمدند، و با فرزندان قابيل يار شدند، كه در
كوههاي شام و جنوب كثرت گرفته بودند، و از دايره حساب عدد ايشان بيرون شده،
و ابليس عليه اللعنه ايشان را تعليم آتشپرستي داده، و آتشكدها ساخته، و
خمر و زنا در ميان ايشان شايع گشت، ميان اولاد قينان آمدند، و ايشان را به
لهو و طرب و خمر خواندند، و با زنان و دختران ايشان زنا كردند و از وفات
آدم هزار سال تمام شد، مفسدان فرزندان قابيل و نبطي جبروت و تعدي آغاز
نهادند، و دست ظلم و فساد بر گشادند و يكي از ميان ايشان بر قوم خود پادشاه
كردند، نام او ساميارس [4]، و ميان ايشان و ديگر فرزندان آدم كه صلحاء
بودند قتال و مخالفت پيدا شد و فرزندان و متابعان شيث عليه السّلام جمع
شدند، و ملوك گل را كه ايشان را ملوك باستانيه گويند اختيار كردند، تا شر
مفسدان فرزندان قابيل و نبطي از ايشان دفع كند، و اولاد صلحاء آدم را عليه
السّلام، از ظلم ايشان خلاص دهند. و اول كس از پادشاهان عادل مصلح، كه براي
دفع ظالمان نصب كردند، بزبان يونانيان او را ايلوروس نام بود و دلالت آن
ميكند: كه اهل عجم و فارس او را كيومرث ميگويند، و لقب او گلشاه بود، و اول
پادشاه از كلدانيان او بود، و اين جماعت پادشاهان را پيشداديان هم گويند.
و اين ايلوروس كه پادشاه شد، از سال هبوط آدم عليه السّلام يك هزار و بيست
و چهار سال گذشته بود، و دار الملك آن پادشاه، زمين بابل گشت باتفاق همه
فرزندان شيث عليه السّلام و صلحاء و فرزندان آدم عليه السّلام. چون يك
هزار و صد و شست و دو سال بگذشت، ملك عجم و عرب و شام و مغرب منتظم گشت، و
پيش از طوفان نوح از كلدانيان بروايت قانون مسعودي [5] يازده پادشاه
بنشست به تخت. و اين مختصر نموداريست بيش ازين تحمل نكند. و اللّه اعلم.[1] رجوع كنيد به تعليقات آخر كتاب و شرح حال مولف نميرا [2] كلمات: چون و رسيد كه در قوسين است در اصل نيست. [3] اين نام در اصل گاهي به ح و گاهي به ج است (ر: 2) [4] اصل: سامياوس. پ: ساميارس. [5] يكي از آثار معروف البيروني است (ر: 7).
اسم الکتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) المؤلف : سراج جوزجانی، منهاج الدین الجزء : 1 صفحة : 132