responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : حق اليقين المؤلف : علامه مجلسى    الجزء : 1  صفحة : 66

زيرا كه در اين تغيير كلام تغييرى نسبت بزنان هست كه شما و اهل بيت همه با آن حضرت محشوريد بلكه معاشرت شما بيشتر است چرا شما مثل ايشان نميباشيد در طهارت و نزاهت و رعايت آداب معاشرت يا آنكه مبادا كسى توهم كند كه زنان با اين اختصاص هرگاه اين قسم اعمال از ايشان صادر شود ممكن است كه از اهل بيت هم مثل اينها العياذ باللّه صادر شود و از براى بيان طهارت ذيل عصمت ايشان اين را در ميان داخل كرده باشد و اين دو وجه كه بخاطر فقير رسيده نسبت بوجوهى كه مفسران در ربط و نظم مى‌گويند واضح‌تر و آسان‌تر است‌ (وجه دويم) آنكه اگر اين سخن صورتى نداشته باشد وقتى حجت مى‌شود كه از مصحف چيزى ساقط نشده باشد معلوم نيست زيرا كه صاحب جامع الاصول از زيد بن ثابت نقل كرده كه بعد از آنكه قرآن را جمع كرديم آيه‌ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ‌ را با خزيمة بن ثابت يافتيم و ملحق كرديم پس ممكن است آيات بسيار ديگر افتاده باشد در سابق و لاحق اين آيه كه ملحق نكرده باشند و از حضرت صادق (ع) منقولست كه در سوره احزاب فضايل مردان و زنان قريش بسيار بود و بزرگتر از سوره بقره بود و ايشان كم كردند و تحريف دادند (وجه سيم) آنكه معلوم نيست نظم قرآن موافق نزول باشد زيرا كه در بسيارى از سوره‌هاى مكيه تصريح كرده‌اند كه بعضى از آياتش مدنيست و بالعكس پس ممكن است كه در وقت ديگر نازل شده باشد و در اين موضع دانسته يا ندانسته الحاق كرده باشند (وجه چهارم) آنكه هرگاه باحاديث صحيحه متواتره عامه و خاصه معلوم شده باشد كه اين آيه مخصوص اهل بيت است اگر جهت ربط آيات بر ما معلوم نباشد ضررى ندارد و جواب اعتراضات ديگر ايشان را در كتب مبسوطه خود ايراد نموده‌ام و اين رساله گنجايش ذكر آنها را ندارد و هرگاه حقتعالى رجس ايشان را زايل گردانيده باشد بايد جميع افرادش منتفى گردد خصوصا هرگاه بعد از مبالغه كه در تطهير واقع شده باشد كه قرينه واضحه بر عموم است پس بايد از جميع گناهان مطهر باشند پس ثابت شد كه معصومند و اگر گويند كه دلالت نميكند بر عصمت آينده گوئيم همين‌كه عصمت فى الجمله بهم رسيد كافى است زيرا كه كسى از امت قائل نيست كه در بعضى اوقات معصوم بوده‌اند و در بعضى نبوده‌اند و اين خرق اجماع مركبيست كه ايشان جايز نميدانند با آنكه هر جا كه در قرآن مجيد اراده باين صيغه وارد شده مراد از آن حصول بالفعل و دوام است مثل‌ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَ لا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ و يُرِيدُ اللَّهُ أَنْ يُخَفِّفَ عَنْكُمْ‌ و يُرِيدُونَ أَنْ يُبَدِّلُوا كَلامَ اللَّهِ‌ و يُرِيدُ الشَّيْطانُ أَنْ يُضِلَّهُمْ‌ و مثل اين بسيار است و هرگاه عصمت ثابت شد امامت نيز ثابت ميشود

اسم الکتاب : حق اليقين المؤلف : علامه مجلسى    الجزء : 1  صفحة : 66
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست