responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : حق اليقين المؤلف : علامه مجلسى    الجزء : 1  صفحة : 136

بگردد و كسى از مخالفان قدرت بر انكار اين مضمون ندارد و هرگاه مضامين اين احاديث ثابت شد امامت آن حضرت ثابت ميشود بچندين وجه‌ وجه اول‌ آنكه دلالت بر عصمت آن حضرت ميكند و دانستى كه عصمت دليل امامت است‌ دويم‌ آنكه دلالت بر افضليت آن حضرت ميكند و تفضيل مفضول قبيح است عقلا سيم‌ آنكه از احاديث متواتره و خطب مشهوره حضرت امير عليه السّلام كه عامه و خاصه روايت كرده‌اند معلوم است كه حضرت امير عليه السّلام تصديق خلافت خلفاى ثلثه را هرگز نكرد و هميشه ايشان را نسبت بجور و ظلم ميداد و از ستم ايشان شكايت ميكرد و هرگاه ايشان بر خلاف آن حضرت باشند مخالف حق خواهند بود و ظالم و جابر و كافر خواهند بود و شكايت آن حضرت از ايشان اگر احتياج باثبات ندارد اما چند حديث از صحاح ايشان ايراد مينمايم:

صاحب جامع الاصول از صحيح بخارى و مسلم و ترمدى و نسائى و سنن ابى داود روايت كرده است از مالك بن اوس كه على عليه السّلام و عباس آمدند بنزد عمر و طلب ميراث رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم كردند پس عمر بايشان گفت كه چون حضرت رسول صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم از دنيا رفت أبو بكر گفت من ولى رسول خدايم پس آمدى تو و طلب ميراث پسر برادرت ميكردى و اين طلب ميراث زنش از پدرش ميكرد پس أبو بكر گفت كه رسول خدا گفت كه ما گروه پيغمبران ميراث نميگذاريم آنچه از ما ميماند صدقه است پس شما او را دروغگو و گناه كار و مكار و خائن دانستيد و خدا ميداند كه او راستگو و نيكوكار و تابع حق بود پس چون أبو بكر مرد گفتم من ولى رسول خدا و ولى ابو بكرم پس شما مرا دروغگو و گناه كار و مكار و خائن دانستيد و خدا ميداند كه من راستگو و نيكوكار و تابع حقم پس من خلافت را متصرف شده‌ام الحال هر دو متفق شده‌ايد ميگوئيد بما بده ميراث را پس از اين حديث كه در پنج صحيح از صحاح ايشان وارد شده است باعتراف امام ايشان معلوم ميشود كه حضرت امير المؤمنين عليه السّلام اين دو منافق را كذاب و غدار و مكار و گناهكار مى‌دانسته پس چگونه راضى بامامت و بيعت ايشان شده باشد و ايضا شبهه‌اى كه ايشان در باب خلافت أبو بكر در نظر مردم جلوه داده‌اند كه آن اجماع بر امامت اوست هرگاه امير المؤمنين (ع) و عباس در آن داخل نباشند كى اجماع متحقق شده است- و صاحب جامع الاصول روايت كرده است از صحيح مسلم و بخارى كه عايشه گفت فاطمه (س) دختر رسول صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم و عباس آمدند بنزد أبو بكر و طلب ميراث خود را از رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ميكردند و طلب فدك ميكردند و حصه خود را از خيبر أبو بكر گفت من از رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم شنيدم كه گفت از ما ميراث نميماند آنچه ميگذاريم صدقه است و آل محمد از

اسم الکتاب : حق اليقين المؤلف : علامه مجلسى    الجزء : 1  صفحة : 136
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست