اسم الکتاب : فرهنگ قرآن المؤلف : امامی، عبدالنبی الجزء : 1 صفحة : 665
ح- معنا و مفهوم هشتم حکمت
یکی از معانی و مفاهیم حکمت، آن خیر کثیری است که صرفا از جانب خدای
تعالی به هر بندهای که او سبحانه بخواهد، اعطا میشود، و آن در اعطای
نبوّت حاصل میگردد: «وَ شَدَدْنا مُلْکَهُ وَ آتَیْناهُ الْحِکْمَةَ وَ
فَصْلَ الْخِطابِ.» [1]؛ یعنی پایههای نظام حکومت او (حضرت داوود نبی علیه
السّلام) را محکم کرده و به او نبوّت اعطا نمودیم (تا هم معارف عالی را
دریابد و هم با اخلاق و عمل صالح باشد)؛ همچنین به او ملکه قضاوت و حکم
نمودن در تمییز حق از باطل، اعطا کردیم. در آیاتی از سورههای مبارکه بقره و
جمعه میخوانیم که: داوود، جالوت را به قتل رسانید و خدای تعالی پادشاهی و
حکمت را به او اعطا فرمود و از آنچه میخواست، به او آموخت. خدای تعالی به
هرکه بخواهد، حکمت اعطا کند، و به هرکس حکمت اعطا کند، خیر کثیری به او
اعطا شده است. آن از فضل خدای تعالی است که هرکه را بخواهد، به او اعطا
میکند، و خدای متعال صاحب فضل عظیم است: «وَ قَتَلَ داوُدُ جالُوتَ وَ
آتاهُ اللَّهُ الْمُلْکَ وَ الْحِکْمَةَ وَ عَلَّمَهُ مِمَّا یَشاءُ»، [2]
«یُؤْتِی الْحِکْمَةَ مَنْ یَشاءُ وَ مَنْ یُؤْتَ الْحِکْمَةَ فَقَدْ
أُوتِیَ خَیْراً کَثِیراً»، [3] «ذلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَنْ
یَشاءُ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ.» [4]
ط- معنا و مفهوم نهم حکمت
یکی از معانی و مفاهیم حکمت، معارف الهیهای است که عمل به آن، موجب
صلاح و نجات است، و مخالفت با آن، سبب فساد و هلاکت است: «وَ لَمَّا جاءَ
عِیسی بِالْبَیِّناتِ قالَ قَدْ جِئْتُکُمْ بِالْحِکْمَةِ»؛ یعنی: و همین
که عیسی علیه السّلام با معجزات و دلایل روشن آمد، گفت: برای شما حکمت؛
یعنی معارف الهیهای، آوردهام که عمل به آن، موجب صلاح و نجات شما است و
مخالفت با آن، سبب فساد و هلاکت شما خواهد بود، «وَ لِأُبَیِّنَ لَکُمْ
بَعْضَ الَّذِی تَخْتَلِفُونَ فِیهِ»؛ یعنی: و عیسی علیه السّلام فرمود:
معارف الهیه را برای شما