اسم الکتاب : فرهنگ قرآن المؤلف : امامی، عبدالنبی الجزء : 1 صفحة : 659
پروردگارش
درخواست میکند تا آن را به ذریّهاش اعطا فرماید: «رَبَّنا وَ ابْعَثْ
فِیهِمْ رَسُولًا مِنْهُمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِکَ وَ یُعَلِّمُهُمُ
الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ یُزَکِّیهِمْ إِنَّکَ أَنْتَ الْعَزِیزُ
الْحَکِیمُ.» [1] ثانیا: مصادیق استجابت این دعا را در اعطای حکمت به
پیامبران، از ذریّه حضرت ابراهیم علیه السّلام؛ یعنی حضرت عیسی علیه
السّلام فی قوله: «وَ یُعَلِّمُهُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ»، [2] قوله:
«وَ إِذْ عَلَّمْتُکَ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ»، [3] و قوله: «قَدْ
جِئْتُکُمْ بِالْحِکْمَةِ»، [4] و حضرت محمّد صلّی اللّه علیه و آله فی
قوله: «فَقَدْ آتَیْنا آلَ إِبْراهِیمَ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ»، [5] و
قوله: «ادْعُ إِلی سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ
الْحَسَنَةِ»، [6] و قوله: «ذلِکَ مِمَّا أَوْحی إِلَیْکَ رَبُّکَ مِنَ
الْحِکْمَةِ»، [7] و قوله: «وَ اذْکُرْنَ ما یُتْلی فِی بُیُوتِکُنَّ مِنْ
آیاتِ اللَّهِ وَ الْحِکْمَةِ»، [8] و قوله: «حِکْمَةٌ بالِغَةٌ»، [9] و
قوله: «یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ
الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ»، [10] و حضرت داوود علیه السّلام فی قوله: «وَ
آتَیْناهُ الْحِکْمَةَ وَ فَصْلَ الْخِطابِ»، [11] مینگریم، و از این
دوازده مورد، تنها یک مورد به غیر نبی، یعنی به لقمان، از جانب خدای حکیم
به او حکمت اعطا شده، و در اعطای این خیر کثیر، به او امر شده که شکر خدای
تعالی را به جا آورد: «وَ لَقَدْ آتَیْنا لُقْمانَ الْحِکْمَةَ أَنِ
اشْکُرْ لِلَّهِ.» [12] ثالثا: اگرچه لفظ حکمت در آیات دوازدهگانه
مذکور مشترک لفظی است؛ امّا در مفهوم و در معنا با هم تفاوت دارند. لذا ما
این تفاوت در معنا و مفهوم را با استعانت از پروردگار لطیف و حکیم، زیر
عنوان: «معانی و مفاهیم حکمت»، بررسی و تحقیق میکنیم. [1]. بقره/ 129. [2]. آل عمران/ 48. [3]. مائده/ 110. [4]. زخرف/ 63. [5]. مائده/ 110. [6]. نحل/ 125. [7]. اسراء/ 29. [8]. احزاب/ 34. [9]. قمر/ 4. [10]. جمعه/ 2. [11]. ص/ 20. [12]. لقمان/ 12.
اسم الکتاب : فرهنگ قرآن المؤلف : امامی، عبدالنبی الجزء : 1 صفحة : 659