اسم الکتاب : فرهنگ قرآن المؤلف : امامی، عبدالنبی الجزء : 1 صفحة : 618
انه
فیه الی آخر الدهر،" إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ"،
و اتمروا بالتقوی و اتمروا بالصبر.» فرمود: «وَ الْعَصْرِ. إِنَّ
الْإِنْسانَ لَفِی خُسْرٍ»؛ یعنی: و اینکه او در آن، زیانکاری تا آخر
روزگار خواهد بود، بهجز آن کسانی که ایمان آورده و عمل صالح انجام میدهند
و به تقوا و پرهیزگاری و به صبر و شکیبایی امر میکنند. [1] 4. عبد بن
حمید، از ابراهیم اخراج نمود که او گفت: ما قرائت نمودیم: «وَ الْعَصْرِ.
إِنَّ الْإِنْسانَ لَفِی خُسْرٍ و انه لفیه الی آخر الدهر. إِلَّا
الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ
تَواصَوْا بِالصَّبْرِ»، و ابراهیم گفت که آن، در قرائت عبد اللّه بن مسعود
است. [2]5. تدبّر در آیات حق
قوله تعالی: «کِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَیْکَ مُبارَکٌ لِیَدَّبَّرُوا
آیاتِهِ وَ لِیَتَذَکَّرَ أُولُوا الْأَلْبابِ.» [3] اگرچه کلماتی که با
الفاظ: «حقّ» و «الحقّ» در قرآن کریم ذکر شده، چنانکه در مقدمه بیان
گردید، به 239 بار میرسد، و ما در این تحقیق، تنها 6 مورد؛ یعنی تقریبا یک
چهلم از مجموع آن را از آیات انتخاب نمودهایم، امّا با بررسی و تدبّر بر
روی آیات ششگانه مذکور، معانی متنوعی از حق برداشت میشود که همه بیان
واقعیتی ثابت و لایتغیرند؛ چنانکه این واقعیت ثابت لا یتغیر به اعتبار
مضاف آن در آیه، یا منسوب به قرآن است: «قَدْ جاءَکُمُ الْحَقُّ مِنْ
رَبِّکُمْ»، یا منسوب به کیفیت ولادت، نبوّت و کتاب حضرت عیسی علیه السّلام
است: «ذلِکَ عِیسَی ابْنُ مَرْیَمَ قَوْلَ الْحَقِّ»، و یا منسوب به نظام
خلقت آسمانها و زمین بر وجه حکمت است: «خَلَقَ اللَّهُ السَّماواتِ وَ
الْأَرْضَ بِالْحَقِّ»،* و یا منسوب به تعالیم و رسالت انبیا است: «وَ
جادَلُوا بِالْباطِلِ لِیُدْحِضُوا بِهِ الْحَقَّ»، و یا منسوب به مقداری
از مال است که به لحاظ اخلاقی، به سائل و محروم اختصاص دارد: «وَ فِی أَمْوالِهِمْ حَقٌّ لِلسَّائِلِ وَ الْمَحْرُومِ»، و یا بهطور کلی منسوب به دین است: «وَ
[1]. برهان، ص 1217- نور الثقلین، ج 5، ص 666، حدیث 6. [2]. درّ المنثور، ج 6، ص 392. [3]. ص/ 29.
اسم الکتاب : فرهنگ قرآن المؤلف : امامی، عبدالنبی الجزء : 1 صفحة : 618