اسم الکتاب : فرهنگ قرآن المؤلف : امامی، عبدالنبی الجزء : 1 صفحة : 359
موارد،
پرهیز از گناه در محضر خدای تعالی و آگاهی بر اینکه خدای تعالی بر همه
اعمال و کارها بصیر و بیناست، بیان شده است. در آیه میفرماید: و مادران
فرزندانشان را دو سال کامل شیر میدهند، (و این دو سال شیر دادن) برای کسی
است که بخواهد شیرخوارگی طفل را به اتمام برساند: «وَ الْوالِداتُ
یُرْضِعْنَ أَوْلادَهُنَّ حَوْلَیْنِ کامِلَیْنِ لِمَنْ أَرادَ أَنْ
یُتِمَّ الرَّضاعَةَ»، و روزی و نفقه مادر و لباس او به نحوی که شایسته و
مطابق شؤونات شوهر باشد، بر عهده پدر طفل است، که هیچ نفسی جز به اندازه
وسعت و قدرتش، به او تکلیف نشده است: «وَ عَلَی الْمَوْلُودِ لَهُ
رِزْقُهُنَّ وَ کِسْوَتُهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ لا تُکَلَّفُ نَفْسٌ إِلَّا
وُسْعَها.» مادر نباید به فرزندش ضرری برساند، و پدر هم نباید به اولادش
زیانی وارد بسازد، و بر وراث است که (وظایف پدر را در صورت فوت او و بعد از
مرگش، نسبت به حقوق مادر، در دورانی که به کودک شیر میدهد) مانند او
انجام بدهد: «لا تُضَارَّ والِدَةٌ بِوَلَدِها وَ لا مَوْلُودٌ لَهُ
بِوَلَدِهِ وَ عَلَی الْوارِثِ مِثْلُ ذلِکَ.» پس اگر (پیش از انقضای دو
سال) هر دو نفر (هم پدر و هم مادر) از روی تراضی و تشاور (یعنی با رضایت
همدیگر و مشاورت با یکدیگر) تصمیم گرفتند که کودک را از شیر باز گیرند،
گناهی بر آن دو نیست: «فَإِنْ أَرادا فِصالًا عَنْ تَراضٍ مِنْهُما وَ
تَشاوُرٍ فَلا جُناحَ عَلَیْهِما»، و اگر خواستید برای طفل دایه شیر دادن
بگیرید، پس به شرط رعایت دستورات فوق در آیه، گناهی برای شما نیست، هنگامی
که اجرت شیر را به خوبی بپردازید: «وَ إِنْ أَرَدْتُمْ أَنْ تَسْتَرْضِعُوا
أَوْلادَکُمْ فَلا جُناحَ عَلَیْکُمْ إِذا سَلَّمْتُمْ ما آتَیْتُمْ
بِالْمَعْرُوفِ.» و خودتان را از ارتکاب به گناه (بهطور عام، و نسبت به
احکام شیر دادن بهطور خاص) در محضر خدای تعالی حفظ کنید: «وَ اتَّقُوا
اللَّهَ»، و بدانید که خدای تعالی نسبت به آنچه شما عمل میکنید، دانای
بیناست: «وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ بِما تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ.»
2. الف- معنا و مفهوم دوّم تسلیم
یکی از معانی و مفاهیم تسلیم، سلامتی از آفات سستی در تلاشهای فردی و
سلامتی از آفات نزاع در کشمکشهای اجتماعی برای تحقّق دادن به امر است. در
آیه
اسم الکتاب : فرهنگ قرآن المؤلف : امامی، عبدالنبی الجزء : 1 صفحة : 359