اسم الکتاب : فرهنگ قرآن المؤلف : امامی، عبدالنبی الجزء : 1 صفحة : 319
مِنْ فِضَّةٍ وَ سَقاهُمْ رَبُّهُمْ شَراباً طَهُوراً (21) إِنَّ هذا کانَ لَکُمْ جَزاءً وَ کانَ سَعْیُکُمْ مَشْکُوراً. (22) در سوره مطففین نیز این خوشی و شادابی را در آرمیدن آنان بر روی تختها و نوشیدنشان از رحیق مختوم، به نوعی دیگر توصیف فرموده: «إِنَّ
الْأَبْرارَ لَفِی نَعِیمٍ (22) عَلَی الْأَرائِکِ یَنْظُرُونَ (23)
تَعْرِفُ فِی وُجُوهِهِمْ نَضْرَةَ النَّعِیمِ (24) یُسْقَوْنَ مِنْ
رَحِیقٍ مَخْتُومٍ (25) خِتامُهُ مِسْکٌ وَ فِی ذلِکَ فَلْیَتَنافَسِ
الْمُتَنافِسُونَ (26) وَ مِزاجُهُ مِنْ تَسْنِیمٍ (27) عَیْناً یَشْرَبُ
بِهَا الْمُقَرَّبُونَ (28).»
3. 2. ب- بعد سوم برّ
این بعد در دستیابی به برّ است و آن، اتخاذ راه خاص و روش صحیح در وصول
به آن میباشد: «وَ لَیْسَ الْبِرُّ بِأَنْ تَأْتُوا الْبُیُوتَ مِنْ
ظُهُورِها وَ لکِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقی وَ أْتُوا الْبُیُوتَ مِنْ
أَبْوابِها.» ورود به خانه از پشت آن، راهی ناصواب است و ورود به خانه یا
خارج شدن از آن بدین شیوه، صحیح نبوده و بهطور کلّی چنین روشی برّ نیست؛
بلکه کار صحیح روش برّ آن است که ورود و خروج از همان جایی انجام یابد که
معمار خانه به هنگام ساخت آن را برای چنین کاری در نظر گرفته و آن را مخصوص
این کار گردانیده است. هرچند این آیه تنها به صدد بیان اتخاذ راه صحیح
برای ورود به خانه و خروج از آن است، اما میتوان از آن معیاری کلیتر برای
ورود و وصول به هر کاری برداشت نمود. مؤیّد این مطلب، آن است که فعلیت
دادن به هر امری، راه و روش ویژه به خود را دارد، و برّ آن است که برای
انجام آن کار، همان راه و روش مخصوص به آن اتخاذ گردد. نکته مهم آنکه:
قرآن کریم در سوره مائده، ورود به خانه از راه و طریق خاص خودش را عامل
پیروزی معرفی میکند: «... ادْخُلُوا عَلَیْهِمُ الْبابَ فَإِذا
دَخَلْتُمُوهُ فَإِنَّکُمْ غالِبُونَ.» [1] در سوره «ص» هم از گشوده بودن
دربهای جنات عدن که راههای اختصاصی و ورود متقین به بهشت است، سخن گفته:
«هذا ذِکْرٌ وَ إِنَّ لِلْمُتَّقِینَ لَحُسْنَ مَآبٍ. جَنَّاتِ عَدْنٍ
مُفَتَّحَةً لَهُمُ الْأَبْوابُ.» [2] و در سوره «زمر» نیز از ورود کافران
به جهنم و جاودانگیشان در آن، و