اسم الکتاب : فرهنگ قرآن المؤلف : امامی، عبدالنبی الجزء : 1 صفحة : 257
هر
خطا و هر گناه و خیانتی فروگذار نیستند، بهخصوص اگر قدرتی هم به هم زنند و
به تبع آن قدرت، عدّه و عدّهای هم داشته باشند که اینان علاوه بر اقدام
به هر کاری، طاغیگری را نیز هم نسبت به خدا، و هم نسبت به خلق خدا، و هم
نسبت به قوم خود و حتی اهل خود، انجام میدهند. اینان بدانند که دوزخ
پناهگاه و مأوای آنان است: «فَإِنَّ الْجَحِیمَ هِیَ الْمَأْوی ، [1] و
مصداق کامل ایثار طاغیان، فرعون است که او را از زبان قرآن چنین میشناسیم:
فرعون مصداق کامل طغیانگری است: «اذْهَبْ إِلی فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغی ،
[2] «اذْهَبا إِلی فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغی » [3] فرعون آنقدر در
طغیانگری نسبت به خدا، به خود استعلا داد که پروردگاری بهجز خودش را
نمیشناخت: «وَ قالَ فِرْعَوْنُ یا أَیُّهَا الْمَلَأُ ما عَلِمْتُ لَکُمْ
مِنْ إِلهٍ غَیْرِی»، [4] «قالَ فِرْعَوْنُ وَ ما رَبُّ الْعالَمِینَ.» [5] او
در طغیانگری علاوه بر آنکه در روی زمین استکبار نمود و به خود استعلا داد،
اهل خود را همراه خویش ساخت: «وَ قارُونَ وَ فِرْعَوْنَ وَ هامانَ وَ
لَقَدْ جاءَهُمْ مُوسی بِالْبَیِّناتِ فَاسْتَکْبَرُوا فِی الْأَرْضِ وَ ما
کانُوا سابِقِینَ» [6] و «إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلا فِی الْأَرْضِ وَ جَعَلَ
أَهْلَها شِیَعاً.» [7] و نسبت به خلق خدا، آنچنان طاغی و سرکش بود که
بندگان خدا را به عناوین مختلف به میخ میکشید و به حیات دنیوی آنان خاتمه
میداد: «وَ فِرْعَوْنُ ذُو الْأَوْتادِ.» [8]6. الف- معنا و مفهوم ششم ایثار
مفهوم ششم ایثار، ایثار دنیادارانی است که زندگی دنیا را بر آخرت ترجیح دادهاند: «بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَیاةَ الدُّنْیا.» [9]