اسم الکتاب : فرهنگ قرآن المؤلف : امامی، عبدالنبی الجزء : 1 صفحة : 183
ثُلاثَ
وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَکَتْ
أَیْمانُکُمْ ذلِکَ أَدْنی أَلَّا تَعُولُوا»، [1] و «وَ لَنْ
تَسْتَطِیعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَیْنَ النِّساءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ فَلا
تَمِیلُوا کُلَّ الْمَیْلِ فَتَذَرُوها کَالْمُعَلَّقَةِ»، مفسر یکدیگرند؛
زیرا آیه «فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا»، به قرینه «ذلِکَ أَدْنی
أَلَّا تَعُولُوا»، بنا بر آنکه «تعولوا»، از ماده عول و به معنای مایه
معیشت شخص یا عیال باشد، عدالت در معیشت را بیان میفرماید و آیه «وَ لَنْ
تَسْتَطِیعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَیْنَ النِّساءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ»، به
قرینه «فَلا تَمِیلُوا کُلَّ الْمَیْلِ»، و همچنین به قرینه «فَتَذَرُوها
کَالْمُعَلَّقَةِ»، عدالت در مودّت را بیان مینماید؛ اینگونه که برای
اجرای حکم اوّل: «فَانْکِحُوا ما طابَ لَکُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنی وَ
ثُلاثَ وَ رُباعَ»، میفرماید: «فَلا تَمِیلُوا کُلَّ الْمَیْلِ»: برای
اجرای عدالت، همه تمایل و رغبت خود را معطوف به جانب یکی که مورد مودّت
شماست، نکنید، که در این صورت، زنان دیگر به لحاظ نیازشان به شوهر، به
تعلیق درمیآیند: «فَتَذَرُوها کَالْمُعَلَّقَةِ»، و نیز به قرینه شرط: «وَ
إِنْ تُصْلِحُوا وَ تَتَّقُوا»: اگر مودّت و علقه عاطفی بین زنانتان را
اصلاح کنید و در این امر تقوا داشته باشید: «فَإِنَّ اللَّهَ کانَ غَفُوراً
رَحِیماً»: البتّه، خدای متعال همیشه بسیار آمرزنده و مهربان است (بهویژه
نسبت به آن لغزشهای غیر ارادیتان در مودّت بیشتر نسبت به یکی از زنها) و
بسیار مهربان است نسبت به شما.
2. ب- وجوه اشتراک و افتراق در آیات 135 نساء و 8 مائده اشاره
در آیات 135 سوره نساء و 8 سوره مائده، با بیانی فصیح و بلیغ به شهادت
از روی عدالت امر نموده است. اگرچه هر دو آیه خطاب به مؤمنین است، امّا در
مفردات آنها، در بعضی جهات اشتراک، و از بعضی جهات افتراق است که ما در
اینجا بهطور فهرستوار آنها را یادآور میشویم.
1. 2. ب- وجوه اشتراک
1. هر دو آیه خطاب به مؤمنین است: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا»، نساء: 135، «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا»، مائده: 8. 2. در هر دو آیه امر به اقامه قسط و شهادت به عدل شده است: