اسم الکتاب : نهج البلاغه با ترجمه فارسى روان المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 605
بلكه به عنوان شكر و سپاسگذارى نعمت خداوند مىگويم-/ جمعيّتى از مهاجران و
انصار در راه خدا شربت شهادت نوشيدند و هركدام داراى مقام و مرتبتى بودند، امّا
هنگامى كه شهيد ما «حمزه» شربت شهادت نوشيد، به او گفته شد
سيّدالشّهدا (آقاى شهيدان) و رسولاللّه هنگام نماز بر وى
(به جاى پنج تكبير) هفتاد تكبير گفت. و نيز مگر نمىدانى، گروهى دستشان در ميدان
جهاد قطع شد كه هركدام مقام و منزلتى دارند، ولى هنگامى كه اين جريان درباره يكى
از ما انجام شد، لقب «طيّار» به او دادند و گفته شد:
«در آسمان بهشت با دو بال خود پرواز
مىكند»! و اگر نه اين بود كه خداوند نهى كرده كه انسان خويشتن را بستايد فضايل
فراوانى را بر مىشمردم كه دلهاى آگاه مؤمنان با آن آشناست و گوشهاى شنوندگان از
شنيدن آنها تحاشى ندارد. به هر حال دست از اين سخنها بردار و گمراهان را از خود
دور كن! ما ساخته و پرورش يافته و رهين منّت پروردگار خويش هستيم؛ ولى مردم پرورش
يافته و تربيت شده مايند، آميزش و اختلاط ما با شما هرگز عزّت هميشگى و عطاهاى ما
را بر شما از بين نمىبرد ...
ما از طايفه شما همسر گرفتيم و به طايفه شما همسر داديم، همچون اقوام همطراز،
در حالى كه شما هرگز در اين پايه نبوديد و چگونه ممكن است چنين باشد، در حالى كه
پيغمبر (محمّد صلى الله عليه و آله و سلم) از ماست. و تكذيب كننده (ابوجهل) از
شما، اسداللّه (حمزه) از ماست. و اسدالاحلاف (يعنى ابوسفيان جمع كننده و قسم دهنده
احزاب براى جنگ با پيامبر) از شما؛ دو سيّد و آقاى جوانان بهشت (حسن و حسين) از ما
هستند و كودكان آتش (اولاد مروان يا فرزندان عقبة بن ابى معيط) از شما، بهترين
زنان جهان (فاطمه) از ماست و حمّالة الحطب (همسر ابولهب) از شما و چيزهاى فراوان
ديگرى از اين قبيل، درباره ما و شما!
دوران اسلام ما به گوش همه رسيده و كارهاى ما در دوران جاهليّت نيز بر كسى
مخفى نيست؛ كتاب خدا قرآن آنچه را كه برنشمرديم در يك آيه جمع كرده و نشان داده
است و آن گفته خداوند است كه:
«خويشاوندان در كتاب الهى نسبت به
يكديگر سزاوارترند». [1] و نيز فرموده است: «شايستهترين مردم به ابراهيم كسانى هستند كه از او تبعيّت
كردند و همچنين اين پيامبر و كسانى كه ايمان آوردهاند و خداوند ولىّ و سرپرست
مؤمنان است.» [2] پس ما
از يك طرف به وسيله قرابت از ديگران سزاوارتريم و از طرف ديگر در اثر اطاعت.
آن روز كه مهاجرين در «سقيفه» با انصار گفتگو كردند، توانستند با ذكر قرابت و
خويشاوندى با پيغمبر صلى الله عليه و آله و سلم بر آنها پيروز شوند؛ اگر اين دليل
برترى است پس حق با ماست نه با شما و اگر دليل ديگرى دارد، ادّعاى انصار به جاى
خود باقى است. گمان بردهاى كه من بر تمام خلفا حسد ورزيدهام و بر همه آنها طغيان
كردهام، اگر چنين باشد جنايتى بر تو نرفته است كه از تو عذر خواهى كنم!