responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : نهج البلاغه با ترجمه فارسى روان المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر    الجزء : 1  صفحة : 457

و بى‌گياه‌ترين نقاط زمين و كم فاصله‌ترين درّه‌ها قرار داد. در ميان كوههاى خشن، رملهاى فراوان، چشمه‌هاى كم آب و آباديهاى از هم جدا و پر فاصله، كه نه شتر و نه اسب و گاو و گوسفند هيچ كدام در آن به راحتى زندگى نمى‌كند.

سپس آدم عليه السلام و فرزندانش را فرمان داد كه به آن سو توجّه كنند و آن را مركز تجمّع و سر منزل مقصود و بار اندازشان گردانيد، تا افراد از اعماق قلب به سرعت از ميان فلات و دشتهاى دور و از درون واديها و درّه‌هاى عميق و جزاير از هم پراكنده درياها، به آن‌جا روى آوردند، تا به هنگام سعى شانه ها را حركت دهند و «لا اله الّا اللَّه» گويان، اطراف خانه طواف كنند و با موهاى آشفته و بدنهاى پر گرد و غبار به سرعت حركت كنند، لباسهايى كه نشانه شخصيّتهاست كنار انداخته و با اصلاح نكردن موها قيافه خود را تغيير دهند.

اين آزمونى بزرگ، امتحانى شديد و آزمايشى آشكار و پاكسازى و خالص گردانيدنى مؤثّر است كه خداوند آن را سبب رحمت و رسيدن به بهشتش قرار داده است.

اگر خداوند خانه محترمش و محلهاى انجام وظايف حج را در ميان باغها و نهرها و سرزمينهاى هموار و پردرخت و پر ثمر، مناطقى آباد و داراى خانه و كاخهاى بسيار و آباديهاى به هم پيوسته، در ميان گندم زارها و باغهاى خرّم و پرگل و گياه، در ميان بستانهاى زيبا و پر طراوت و پر آب، در وسط باغستانى بهجت زا و جاده هاى آباد قرار مى‌داد، به همان نسبت كه آزمايش و امتحان ساده‌تر بود پاداش و جزا نيز كمتر بود.

و اگر پى و بنيان خانه «كعبه» و سنگهايى كه در بنا به كار رفته از زمرّد سبز و ياقوت سرخ و نور و روشنايى بود ... شكّ و ترديد ديرتر در سينه هاى (ظاهر بينان) رخنه مى‌كرد و كوشش ابليس بر قلبها كمتر اثر مى‌گذاشت و وسوسه هاى پنهانى از مردم منتفى مى‌گشت.

امّا خداوند بندگانش را با انواع شدايد مى‌آزمايد و با انواع مشكلات دعوت به عبادت مى‌كند و به اقسام گرفتاريها مبتلا مى‌نمايد تا تكبّر را از قلبهايشان خارج سازد و خضوع و آرامش را در جان آنها جايگزين نمايد و تا دروازه هاى فضل و رحمتش را به رويشان بگشايد و وسايل عفو خويش را به آسانى در اختيارشان قرار دهد.

از ستمگرى بر حذر باشيد

زنهار! زنهار! شما را به خدا! از تعجيل عقوبت و كيفر سركشى و ستم بر حذر باشيد و از سرانجام وخيم ظلم و عاقبت سوء تكبّر و خود پسندى،

اسم الکتاب : نهج البلاغه با ترجمه فارسى روان المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر    الجزء : 1  صفحة : 457
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست