responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : نهج البلاغه با ترجمه فارسى روان المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر    الجزء : 1  صفحة : 369

خطبه 166

كه در آن تشويق به الفت و مهربانى و محبّت نموده است‌

بايد خردسالان شما به بزرگسالان تأسّى كنند و بزرگسالان شما به كودكانتان رؤف و مهربان باشند.

همچون ستم پيشگان دوران جاهليّت مباشيد كه نه آگاهى از دين داشتند و نه در شناسايى خداوند انديشه مى‌كردند، يعنى همچون تخم افعى در لانه پرندگان (مباشيد) كه شكستن آن گناه است (زيرا گمان مى‌رود تخم پرنده باشد) امّا جوجه آن شرّ و زيانبار است، (زيرا در حقيقت تخم افعى است، اشاره به اين‌كه ظاهر شما به حكم محيط اسلامى ايمان است ولى باطنتان بوى صفات جاهليّت مى‌دهد).

آينده بنى اميّه‌

قسمتى ديگر از اين خطبه است‌

پس از همبستگى و اتّحاد پراكنده شدند و از اصل خويش تشتّت يافتند؛ گروهى دست به شاخه‌اى زده‌اند ... و به هر كجا آن شاخه متمايل شد، همراهش رفتند، امّا به زودى خداوند آنها را براى بدترين روزى كه «بنى‌اميّه» در پيش دارند جمع خواهد كرد؛ آن چنان كه قطعه‌هاى پراكنده ابرها در فصل پاييز جمع مى‌شوند. آرى خداوند همه آنها را گرد مى‌آورد و ميانشان الفت و هماهنگى بر قرار نموده و آنان را همچون ابرهاى به هم پيوسته متراكم مى‌سازد، سپس درهايى بر رويشان مى‌گشايد كه مانند سيلى خروشان از جايگاه خود بيرون مى‌ريزند. درست همچون (سيل عرم) كه دو باغستانى (شمالى و جنوبى شهر سبا) را در هم كوبيد؛ كه در برابر آن هيچ تپّه و برجستگى باقى نماند، نه كوههاى بلند و محكم و نه برآمدگيهاى بزرگ، هيچ كدام در برابرش استقامت ننمودند. خداوند آنها (يعنى مخالفان بنى‌اميّه) را مانند آب در درون درّه‌ها و رود خانه‌ها پراكنده مى‌سازد و سپس همچون چشمه سارهايى از قسمتهاى مختلف زمين بيرون مى‌آورد، آنگاه به كمك آنان حقّ گروهى را از گروه ديگر مى‌گيرد و جمعى را وارث سرزمين دگران مى‌سازد. به خدا سوگند آنها (بنى‌اميّه) پس از تسلّط و پيروزيشان همه آنچه را دارند از دست مى‌دهند آن‌چنان كه چربى بر روى آتش آب مى‌شود!

مردم آخر الزمان‌

اى مردم! اگر دست از حمايت يكديگر در يارى حق بر نمى‌داشتيد و براى تضعيف و زبون ساختن باطل سستى نمى‌كرديد، هيچ گاه آنان كه در پايه شما نيستند در نابودى شما طمع نمى‌ورزيدند و هيچ نيرومندى بر شما قدرت پيدا نمى‌كرد، امّا همچون بنى‌اسرائيل در حيرت و سرگردانى قرار گرفتيد. به جانم سوگند كه سرگردانيتان پس از من چند برابر خواهد شد، و اين به خاطر آن است كه حق را پشت سر انداخته‌ايد، از نزديكترين افراد به پيامبر صلى الله عليه و آله (كه من هستم) بريده و به دورترين فرد (كه معاويه است) پيوند نموده‌ايد. آگاه باشيد! اگر از پيشوا (و رهبر) خود اطاعت و پيروى مى‌كرديد، شما را به همان راهى مى‌برد كه رسول خدا صلى الله عليه و آله رفته بود، و از رنجهاى بيراهه رفتن در آسايش بوديد و بار سنگين مشكلات را از دوش خود بر مى‌داشتيد.

اسم الکتاب : نهج البلاغه با ترجمه فارسى روان المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر    الجزء : 1  صفحة : 369
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست