responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : نهج البلاغه با ترجمه فارسى روان المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر    الجزء : 1  صفحة : 329

خطبه 154

كه در فضائل اهل بيت فرموده‌

عاقل با چشم قلبش پايان كار را مى‌نگرد و پستى و بلنديهاى آن را تشخيص مى‌دهد. دعوت كننده حق (پيامبر صلى الله عليه و آله) دعوت خويش را به پايان رسانيد، و سرپرست و رهبر امّت (امام عليه السلام) به سرپرستى قيام نمود. دعوت كننده حق را اجابت كنيد و از امام و رهبرتان تبعيّت نماييد. (گروهى) در درياهاى فتنه فرو رفته، بدعتها را گرفته، و سنّتها را واگذاردند، مؤمنان كناره گرفتند (و سكوت اختيار كردند) و گمراهان و تكذيب كنندگان به سخن آمدند. ما محرم اسرار حق و ياران راستين و گنجينه‌ها و درهاى علوم پيامبريم و هيچ كس به خانه ها جز از در وارد نمى‌شود و كسى كه از غير در وارد گردد، سارق خوانده مى‌شود.

قسمت ديگرى از اين خطبه‌

درباره آنها (اهل بيت) آيات كريمه قرآن نازل شده است، اينان گنج‌هاى علوم خداوند رحمانند، اگر سخن گويند، راست گويند و اگر سكوت كنند كسى از آنان سبقت نگيرد. بايد راهنماى جمعيّت به افراد خود راست بگويد و عقل خود را حاضر سازد! و بايد از فرزندان آخرت باشد، زيرا از آن‌جا آمده و به آن‌جا باز خواهد گشت ...

بنابراين آن كس كه با چشم عقلش مى‌بيند و با بينايى به عمل مى‌پردازد، بايد در آغاز كار توجّه كند كه آن عمل به سود اوست يا به زيانش؟ اگر به سود اوست اقدام مى‌كند و اگر بر زيانش است از عمل باز مى‌ايستد، زيرا كسى كه بدون آگاهى به عمل مى‌پردازد، همچون كسى است كه از بيراهه مى‌رود و چنين شخصى هرچه جلوتر مى‌رود، از سرمنزل مقصود خويش بيشتر فاصله مى‌گيرد؛ امّا كسى كه از روى آگاهى عمل مى‌كند همچون رهروى است كه در جاده واضح قدم بر مى‌دارد، بنابراين شخص بايد خوب بنگرد ره مى‌سپرد و به پيش مى‌رود و يا به عقب باز مى‌گردد.

بدان كه هر ظاهرى باطنى مطابق خود دارد؛ آنچه ظاهرش پاك بود، باطنش معمولًا نيز پاك، و آنچه آشكارش خبيث و بد باشد، باطنش نيز غالباً خبيث و زشت است. پيامبر صادق و راستگو صلى الله عليه و آله فرموده است:

«گاهى خداوند بنده‌اى را دوست مى‌دارد ولى عملش مبغوض است و گاهى خداوند عمل را دوست مى‌دارد، امّا شخص عامل را دشمن».

آگاه باش! هر عملى رويشى دارد و هر نبات و رويشى از آب بى نياز نمى‌تواند باشد، آبها گوناگون و مختلف‌اند: آنچه آبياريش پاكيزه باشد، غرس و نشاى آن پاكيزه و ميوه‌اش شيرين است و آنچه آبياريش ناپاك، درخت آن ناپاك و ميوه‌اش تلخ خواهد بود.

اسم الکتاب : نهج البلاغه با ترجمه فارسى روان المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر    الجزء : 1  صفحة : 329
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست