اسم الکتاب : مديريت و فرماندهى در اسلام المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 37
داد، و اسلام
را به همه مردم جهان، عرضه كرد؛ و اين توهّم را كه اسلام رنگ قومى و نژادى دارد و
يا به منطقه جغرافيائى خاصّى متعلّق است، از ميان مىبرد.
در اين
رابطه، نامههائى به سران كشورها و فرمانروايان جهان نوشت و اين نامهها را توسّط
نمايندگان مخصوص و سفراى خود كه همگى خالى از هر گونه تشريفات و در نهايت سادگى
بودند، نزد سران جهان فرستاد.
نويسندگان
اسلامى، صورت نامههاى سياسى آن حضرت را در كتابهاى خود نقل كردهاند و بعضى آن را
بالغ بر 186 نامه ذكر نمودهاند كه به ترتيب موضوعات دستهبندى شده است
[1].
***
7- بيعت گرفتن و ايجاد روحيه تازه در لحظات
بحرانى
با اين كه
قبول اسلام و قرآن، و شهادت به رسالت پيامبر، مساوى با اعلام وفادارى كامل نسبت به
آن حضرت بود؛ در عين حال هنگامى كه كار به مراحل حسّاس و بحرانى مىرسيد، پيغمبر
صلى الله عليه و آله و سلم با آنها تجديد بيعت مىكرد؛ و از اين طريق روح تازهاى
در كالبد آنها مىدميد و خون تازهاى در عروقشان جارى مىساخت.
همان گونه كه
در ماجراى «حديبيّه» اتفّاق افتاد كه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم با 1400
نفر بدون ساز و برگ جنگى، با احرام، و به قصد زيارت خانه خدا، به چند فرسخى مكّه
(حديبيّه) رسيد [2] امّا سران قريش مانع ورود مسلمانان به مكّه شدند،
در اينجا سفيرانى ميان پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم و قريش رفت و آمد نمودند؛
در يكى از اين مراحل، قريش فرستاده پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم را توقيف
كردند و چيزى نگذشت كه خبر قتل او در ميان مسلمانان شايع شد.
[1]- به كتاب «الوثائق السّياسيّة» تأليف پرفسور
محمد حميد اللَّه، استاد دانشگاه پاريس و «مدينة البلاغة» تأليف مرحوم حاج شيخ
موسى زنجانى و «مكاتيب الرّسول» مراجعه شود.