اسم الکتاب : خطوط اقتصاد اسلامى المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 89
شركت در توليد صنعتى و كشاورزى و
تجارى
هرگز نبايد اشكالات ناشى از «بد عمل كردن به قانون» را به حساب اصل قانون
گذارد «مزارعه» در شكل صحيحش موجب افزايش «توليد» و «كار» است و هرگز به فئود
اليزم نمىانجامد.
در فقه اسلامى سه باب تحت عنوانهاى «مضاربه» و «مزارعه» و «مساقات» داريم كه
از سرمايه گذارى در امور توليدى و كشاورزى و همچنين امور تجارى سخن مىگويد.
«مزارعه» چنانچه اجمالًا از نامش
پيداست قراردادى است، ميان دو نفر، يا دو گروه، كه از يك سو كار و فعاليت و تلاش
است، و از سوى ديگر زمين و وسايل و بذر مانند آن و محصول طبق قرارداد عادلانهاى
ميان اين دو گروه تقسيم مىگردد.
***
فلسفه اين كار چند امر است
1- كشاورز از صورت يك كارگر ساده و مزد بگير بيرون مىآيد و در سود و سرمايه
رسماً شركت مىكند، و اگر به اين واقعيّت توجّه كنيم كه حكومت اسلامى مىتواند به
نحوه رابطه «كار» و «سرمايه» و چگونگى تقسيم «درآمد» حاصله، نظارت داشته باشد،
روشن مىشود كه دست حكومت در تقويت كشاورز تا آن حد كه سرمايه گذارى بيهوده و فاقد
انگيزه نشود باز است، و نيز روشن مىشود كه چگونه چنين معاملهاى باعث استثمار
كشاورز يا به وجود آمدن فئوداليزم نخواهد بود.
***
2- بسيارى از كشاورزان در سنين بالا
قادر به انجام برنامههاى كشاورزى نيستند تنها توانستهاند در طول زندگى خود زمينى
را احيا و يا از ديگرى خريدارى كنند، همچنين كشاورزانى هستند كه از دنيا مىروند و
همسر و بچههاى كوچك از خود به يادگار مىگذارند كه قادر به زراعت زمينى كه پدر
روى آن كار مىكرده نمىباشند و نظير آن، در چنين مواردى، به صاحبان اين زمينها
اجازه داده شده است كه آن
اسم الکتاب : خطوط اقتصاد اسلامى المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 89