اسم الکتاب : خطوط اقتصاد اسلامى المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 82
ابزار توليد چه حقى دارد؟
بيائيد واقعيتها را فداى شعارهاى فريبنده چپىها نكنيم!
بحث در اين بود كه آيا «ابزار توليد» حق عادلانهاى از درآمد و محصول كار دارد
يا نه؟ گروهى آن را انكار مىكنند و دلائلى دارند كه دو نمونه آنرا قبلًا خوانديم
و نارسائى آن را مشاهده كرديم. اكنون بدلائل ديگر آنها گوش فرا دهيد:
3- سومين دليل طرفداران عدم تعلّق چيزى از سود به ابزار توليد اين بود كه اين
كار موجب بيكارى و كم كارى شدهاى از افراد جامعه است چرا كه عدهاى از افراد كنار
مىنشينند و تنها سرمايههايشان كار مىكند.
امّا آنها كه چنين مىگويند، تنها يك زاويه را ديدهاند از اين نكته غافلند كه
اگر ما حقّ ابزار را (حتّى بطور عادلانه) انكار كنيم بيكارى و كم كارى دامنه
گستردهترى پيدا مىكند، چرا كه بسيارند كسانى كه مىتوانند با صرفه جوئى در مصرف
سرمايهاى گرد آوردند و آن را بصورت دسته جمعى در يك مؤسسه توليد بكار اندازند.
فى المثل گروه زيادى هستند كه بصورت معلم و استاد دانشگاه و كارمند در تشكيلات
مختلف آموزشى و ادارى بكار تمام وقت مشغولند كه با صرفه جوئى در مصرف مىتوانند
قسمتى از حقوق خود را ذخيره كرده و در مؤسسات توليدى بكار اندازند، چرا و به چه
دليل ما جلو اينگونه فعاليتهاى مولد را بگيريم.
بعلاوه كار بايد در جامعه جنبه همگانى پيدا كند و ارتباط به نياز و ضرورت براى
زندگى نداشته باشد و اين مربوط به نوع فرهنگ جامعه است كه چگونه كار را ترسيم كند
و از آن يك وظيفه و جهاد بسازد، يا يك وسيله آب و نان. به هر حال انكار سهم ابزار
امل ركود اقتصادى و فرار از هر گونه سرمايه گذارى بخش خصوصى است و اين خود عامل
بيكارى و تورم و بالا رفتن مصرف است.
***
اسم الکتاب : خطوط اقتصاد اسلامى المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 82