responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : خطوط اقتصاد اسلامى المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر    الجزء : 1  صفحة : 41

روانى براى تحريك مرد و زن و كوچك و بزرگ خانواده‌ها، و كشيدن آنان به بازارها براى خريد اجناس غير ضرورى و لوكس، يكى ديگر از سياست‌هاى اقتصادى است كه زير لفافه آزادى «توليد» و «تبليغ» و «تجارت» بزيان مصرف كنندگان انجام مى‌گيرد و آخرين رمق توده‌هاى زحمتكش را مى‌كشند.

از سوى ديگر همكارى مستقيم و غير مستقيم ميان‌ توليد كنندگان‌ و «عرض كنندگان انواع مدها» يكى از چهره‌هاى زشت همين برنامه ويرانگر است. آنها از طريق همين تبليغات و وسوسه بسيارى از وسائل مفيد را كه ساليان دراز مى‌توان از آن استفاده كرد (اعم از اتومبيل و لباس و فرش و غير آن) بعنوان اين كه از مد افتاده از ارزش انداخته و انواع ديگرى را به عنوان اين كه مد روز است جانشين آن مى‌كنند.

اگر آمار و ارقام گويائى در اين زمينه در دست داشتيم معلوم مى‌شد چه اندازه از وسائل قابل استفاده از طريق همين موضوع «مد» و يا عناوين احمقانه ديگرى از ارزش مى‌افتد و چه ثروت‌هائى بيهوده نابود مى‌شود. درست است كه تبليغ بمعنى واقعى كلمه يعنى بالا بردن سطح آگاهى مردم نسبت بامتيازات يك كالا ممكن است اثر مثبتى حتى در تنزل نرخ‌ها داشته باشد، زيرا اين كار مى‌تواند تقاضا را به سطحى برساند كه تولدى جنسى مرغوب در مقياس وسيع‌ترى انجام گيرد، و مى‌دانيم هر اندازه دائره توليد وسيع‌تر باشد جنس ارزانتر تمام مى‌شود و بنابراين بنفع مصرف كنندگان نيز خواهد بود.

ولى مسلم است كه تبليغات سالم تجارتى در دنياى كاپيتاليسم بسيار كم است، و تبليغات آنها غالباً گمراه كننده و به منظور دزديدن افكار مصرف كنندگان انجام مى‌گيرد.

5- روى آوردن به توليد كالاهاى تجملى‌

كاپيتاليسم با استفاده از عنوان آزادى توليد و تجارت، بسيارى از مغزهاى نيرومند صنعتى را با حقوق زياد بسوى اختراع و توليد كالاهى تجملى سوق مى‌دهد و حتى در آنجا كه نتواند به يك محصول جديد دست يابد همان محصول سابق را با بر چسب و لفافه جديدى بعنوان يك محصول تازه عرضه مى‌كند، و روى آن تبليغات فراوانى به راه مى‌اندازد، و از اين طريق خون مردم زحمتكش را مى‌مكد.

به همين دليل مشاهده مى‌كنيم كه بازارها در كشورهاى صنعتى- و شايد از آن بيشتر در «كشورهاى غير صنعتى پر درآمد» مانند ممالك نفت خير- مملو است از انواع كالاهاى تجملى و وسائل دروغى زيبائى اندام و دكورهاى جالب و مزخرفات ديگر كه غالباً به هيچ درد نمى‌خورد و به زور تبليغات دروغين، مردم بى‌خبر را بسوى آنها مى‌كشانند تا ثروت‌هاى خود را بيهوده بپاى اين اجناس بنجل بريزند، و سهمى از درآمد نفت را كه عائد آنها شده از اين طريق به كيسه غارتگران بريزند.

اسم الکتاب : خطوط اقتصاد اسلامى المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر    الجزء : 1  صفحة : 41
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست