اسم الکتاب : خطوط اقتصاد اسلامى المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 126
4- تضاد ربا با پيوندهاى عاطفى
* چرا در طول انقلاب مردم بيشتر به «بانكها» و «سينماها» حمله مىكردند؟
* جامعهاى كه بر محور رباخوارى مىگردد فاقد امنيّت اجتماعى خواهد بود.
در طول انقلاب اسلامى كشورمان ايران ديديم كه مردم بيش از همه چيز به «بانكها»
و «سينماها» حمله مىكردند، بعضى را شكستند، و بعضى را طعمه حريق ساختند، ولى هيچ
فكر كردهايد چرا؟
چرا به بيمارستانها، درمانگاهها، اداره آب، اداره آتش نشانى و مانند آنها
حمله نكردند و تخريبى به عمل نياوردند؟
اگر درست دقت كنيم مىتوانيم به انگيزه اصلى اين مسأله پى ببريم، مردم از اين
دو كانون (بانكها و سينماها) دل پرخونى داشتند.
يك عده رباخوار دست به دست هم مىدادند و يك بانك ربوى را تأسيس مىكردند، سپس
به مكيدن خون مردم مىپرداختند، و بنام دادن وام و اعتبار سودهاى كلانى به جيب
مىزدند، و مردم را بر خاك سياه مىنشاندند.
به همين دليل هنگامى كه دست مردم باز شد ناخودآگاه به تخريب اين مركز پرداختند
يعنى به شكستن كانونى پرداختند كه قلب آنها را شكسته بود، و به تخريب مركزى كشيده
شدند كه خانه آنها را خراب كرده بود!
بديهى است آن روز كه آنها تغيير مسير دادند اينها هم طرز رفتارشان عوض شد.
امّا در مورد سينماها مىديدند كه با فيلمهاى مملو از فادشان آتش به خرمن
اخلاق و شرق و نواميس آنها مىزد، و جوانانشان را منحرف مىسازد و به همين دليل (و
شايد ناآگاه) در آنها آتش افروختند!
با توجّه به اين مقدّمه كوتاه باز مىگرديم به اصل سخن و ببينيم رباخوارى از
نظر عاطفى و اخلاقى چه اثراتى در جامعه مىگذارد:
وام گيران (منظور وامهاى ربوى) دو گروهند:
اسم الکتاب : خطوط اقتصاد اسلامى المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 126