اسم الکتاب : خطوط اقتصاد اسلامى المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 105
چشم انداز فعاليتهاى ممنوع اقتصادى در
اسلام
قبلًا توجه شما را به يك مسأله اساسى جلب مىكنم:
سيستمهاى «سرمايه دارى» و «سوسياليسم» با اين كه ظاهراً در دو قطبهاى متضاد
قرار دارند، قدر مشتركهائى دارند كه هم گامى آنها را در سطح وسيعى گذشته از سطح
تضاد ظاهرى آنها نشان مىدهد:
1- هر دو سيستم اقتصادى جنبه ماترياليستى دارند و اصالت ماده را بعنوان يك
ايدئولوژى پذيرفتهاند.
2- هر دو «اقتصاد» را زيربناى همه فعاليتهاى اجتماعى و سياسى و رويدادها مىدانند، منتها
سوسياليسم باصراحت و بعنوان يك اصل ايدئولوژيكى آن را مىگويد، و كاپيتاليسم اگر
نه با اين صراحت ولى عملًا بر آن صحه گذارده است.
فى المثل در سيستم اقتصادى آمريكار جهانخوار، جنگهاى و صلحها، فرهنگ و
آموزشها، پژوهشهاى علمى، تبليغات و وسائل ارتباط جمعى حتى مسائل به اصطلاح هنرى و
ورزشى در مسير منافع اقتصادى قرار دارند، و همه در خدمت آن هستند، حتى بسيارى از
فلاسفه معروف در اين گونه كشورها توجيه گر اين نظام و اين سيستم مىباشند، اصولًا
اگر در اين مسير نباشند كمتر امكان دارد به چنان شهرتى برسند!
3- هر دو جامعه طبقاتى را پذيرفتهاند يكى در كل و جزء جامعه، (سيستم سرمايه
دارى) ديگرى تنها در كل جامعه انسانى، هر چند در محدوده خاصى مانند كشور روسيه و
چين و ... ظاهراً آن را الغا كردهاند (سيستم سوسياليسم) لذا هرگز نديده ايم كه
اين كشورها جز به منافع خاص كشور خويش بينديشند و كشورهاى ديگر سوسياليست را به
همان چشم نگاه كنند.
4- هر دو جنبه ناسيوناليستى دارند هر چند مدعى
«انترناسيوناليسم» «جهان وطنى» باشند، و
اسم الکتاب : خطوط اقتصاد اسلامى المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 105